Nevoia de apartenenţă la un grup social e una dintre nevoile principale ale omului. Fiind un animal social, el simte că nu trebuie doar să fie prezent printre semenii lui, ci chiar să fie acceptat şi apreciat de către aceştia. Astfel, prima funcţie a unui grup social este de a oferi suport emoţional oricărui individ care este membru al grupului respectiv.
Pentru că omul este “homo sapiens”, inteligenţa sa superioară faţă de a celorlalte fiinţe de pe planetă i-a permis, de-a lungul timpului, să rafineze această nevoie de bază şi să îi atribuie noi funcţii care vor satisface alte nevoi.
Aşadar, pentru astăzi vom vedea trei efecte principale ale unui grup social asupra domeniului financiar şi asupra sănătăţii noastre psihice. Înţelegând aceste efecte, le vei putea folosi pentru a-ţi îmbunătăţi rezultatele în domeniile respective.
1. Efectele terapeutice
Primul efect pe care îl poate constitui prezenţa ta la un grup social este reprezentat de îmbunătăţirea sănătăţii tale mintale. Mai exact, dacă interacţiunile din cadrul unui grup social merg într-o direcţie specifică, ele îţi pot ameliora diverse simptome şi forme de patologie. În această direcţie, psihologia a dezvoltat noi metode psihoterapeutice, cum ar fi terapia de grup şi terapia în grup.
De-a lungul timpului au apărut foarte multe studii care au demonstrat efectele benefice ale unui grup social asupra individului şi efectele terapeutice ale psihoterapiei de/ în grup. Voi prezenta două exemple pentru a înţelege ideea.
Într-un studiu, cercetătorii au examinat copii foarte mici care erau îngroziți de câini. Terapia a constat în a-l urmări fiecare copil pe un băiețel jucându-se cu câinele său timp de douăzeci de minute pe zi.
După doar patru zile, 67% dintre copii au fost dispuși să stea într-un loc de joacă cu un câine și chiar să rămână cu el când toți ceilalți au părăsit camera. De asemenea, rezultatele au durat în timp. O lună mai târziu, aceiași copii erau la fel de dornici să se joace cu câinii.
Într-un alt studiu similar, copiii cărora le era frică de câini au fost influențați la fel de ușor de efectele vizionării unor filme cu un copil care se juca cu un câine la fel ca în primul exemplu. Chiar dacă copiii care aveau fobie de câini nu vedeau în mod real cum se joacă băieţelul cu câinele, efectele au fost aceleaşi.
Au fost doar două exemple, dar aplicaţiile psihoterapeutice sunt mult mai vaste de atât. În general, un grup social are mult mai multe beneficii decât a ne vindeca de o eventuală fobie. Aşadar, orice grup social poate căpăta caracterul terapeutic într-o oarecare măsură. Uneori interacţiunile din interiorul grupului duc în direcţia bună pentru fiecare individ, iar alteori, când interacţiunile sunt coordonate de către un psihoterapeut, ele au un scop specific, iar obţinerea sănătăţii mintale e mult mai accentuată.
2. Efectele persuasive
Persuasiunea în cadrul unui grup social e inevitabilă. Orice mică interacţiune are doza ei de persuasiune. Indivizii se influenţează reciproc fără a-şi da seama. Am definit deja ce este şi cum funcţionează persuasiunea în alte articole.
Aşadar, mă voi rezuma în continuare doar la câteva exemple de experimente făcute în cadrul unui grup social. Efectele le vei observa de unul singur.
Într-un studiu, participanților li s-a cerut să identifice lungimea a trei linii afișate pe un ecran. O linie a fost în mod clar mai lungă decât celelalte, dar unii participanți au fost instruiți înainte de studiu să afirme că linia mai scurtă este, de fapt, mult mai lungă.
Rezultatul surprinzător a fost faptul că mai mulți dintre participanți au cedat de fapt presiunii sociale și și-au schimbat răspunsurile! Ei ştiau în sinea lor că au în mod evident dreptate, dar au preferat să spună părerea majorităţii.
Astfel, Pe parcursul întregului studiu, 75% dintre participanți au dat răspunsul incorect cel puțin o dată. Într-un studiu înrudit, s-a stabilit că, chiar și atunci când răspunsul corect este evident, indivizii vor da răspunsul incorect 37% din timp, doar pentru a merge împreună cu decizia grupului lor.
Un alt exemplu îl reprezintă fondul de aplauze din fundalul audio al emisiunilor de divertisment. Studiile demonstrează că folosirea râsului influențează de fapt membrii publicului să râdă mai mult și mai frecvent și să ofere materialului o notă mult mai bună pentru calitatea divertismentului oferit.
Practic, te uiţi la o comedie, auzi râsete sau aplauze de fundal, iar ele îţi influenţează involuntar starea de bine, de haz şi de relaxare, chiar dacă conţinutul materialului respectiv nu e atât de bun. Aceasta e o altă formă de persuasiune.
Chiar și pentru porțiunile emisiunii care par să nu aibă umor deloc, producătorii folosesc colaje cu sunete de râs pentru a ne face pe noi să râdem mai uşor. Există dovezi că râsul indus este cel mai eficient atunci când gluma este într-adevăr proastă.
Atunci când două audiențe urmăresc același spectacol și unul aude o formă de râs mecanic, indus, în timp ce celălalt nu, întotdeauna publicul care aude râsul din fundal are cele mai bune reacţii.
În alt studiu, cercetătorii au dorit să vadă dacă mamele care tocmai născuseră primul copil ar fi mai susceptibile să respecte regulile pentru alimentația noului lor bebeluș dacă ar fi instruite individual sau în cadrul unui grup social.
Mamelor li s-a spus că ar putea fi important să le oferi copiilor lor un anumit tip de mâncare. Sursa de informare a fost fie un nutriţionist, fie un grup social alcătuit din şase persoane.
Chiar dacă nutriţionistul e persoana cea mai în măsură să ofere sfaturi pentru nutriţia bebeluşului, studiul a demonstrat că atunci când au fost învățate în cadrul grupului, mamele erau mult mai înclinate să le dea bebelușilor lor acel aliment specific decât cele care au fost învățate individual.
Aşadar, persuasiunea este, prin natura sa, influenţă. Ea are efecte fie asupra ta, fie asupra altor persoane. Învaţă cum funcţionează pentru a-ţi atinge obiectivele în orice grup social din care vei face parte.
3. Efectele marketing-ului
Scopul marketingului este de a-şi vinde produsele. Pentru aceasta, el îmbină cele două elemente prezentate anteior pentru a-şi maximiza şansa ca un anumit produs sau serviciu să fie achiziţionat de potenţialii cumpărători.
Astfel, când doreşti să cumperi ceva, foarte importantă e părerea unui grup social care a cumpărat lucrul respectiv. După cum am văzut deja, ţinem cont mult mai mult de părerea celorlalţi decât de propria judecată în foarte multe cazuri. Aşadar, una din funcţiile marketingului este să facă apel la nevoia de validare socială a individului prin diferite tehnici persuasive: publicitate, campanii, promoţii etc.
E destul de intuitiv faptul că publicitatea are scopul de a face un produs să pară foarte popular. Psihologul consultant de afaceri Max Sutherland explică că, cu cât un brand este mai promovat, mai popular și mai familiar, va fi perceput ca fiind mult mai calitativ. Noi, în calitate de consumatori, deducem că ceva este mai popular şi mai bun, pur și simplu pentru că are publicitate.
Spre exemplu, când oamenii cumpără cadouri pentru alții, raportarea la părerile unui grup social este una dintre cele mai eficiente tactici pe care vânzătorul le poate folosi. Mulți agenți de vânzări au un mare succes în a spune clienților că un anumit produs este“ best-seller“, spre exemplu. Atunci când clienții simt că ceva este mai popular, ei cheltuiesc mai mulți bani să-l achiziționeze.
Pur și simplu oamenii se gândesc că dacă un produs este în cerere foarte mare sau că este foarte popular sau cel mai bine vândut, pentru ei pare să ofere o dovadă suficientă a faptului că produsul este bun pentru că şi alţi oameni au avut încredere să îl cumpere. Face apel în mod indirect la părerile celor din jur, la un grup social.
Consultantul de vânzări Cavett Robert spunea la un moment dat că 95% dintre oameni sunt imitatori și doar 5% inițiatori. Oamenii sunt convinși mai mult de acțiunile altora decât oricare altă dovadă.
Aplicaţii ale nevoii de apartenenţă la un grup social
Bun. Hai să dăm contur celor discutate până acum folosindu-te de aceste informaţii într-o formă cât mai practică. Puterea unui grup social poate fi folosită în beneficiul tău prin caracterul terapeutic, persuasiv şi cu potenţial financiar pe care îl are.
Când vrei să înveţi noi comportamente sau să treci peste anumite frici şi anxietăţi, urmăreşte dinamica din acel grup social de care aparţii şi observă cum şi-au rezolvat ei problemele. Învăţarea prin observaţie e foarte bună.
În orice grup social există influenţe, fie că sunt conştiente, fie că sunt inconştiente. Persuasiunea este un instrument foarte puternic care îţi poate aduce rezultatele pe care ţi le doreşti. Prin ea tu influenţezi dispoziţiile, atitudinile şi comportamentele celor din jur. Învaţă cât mai multe despre persuasiune nu doar pentru propriile beneficii, ci pentru a te feri de comportamentele manipulative.
În cazul în care produsul sau serviciul tău este validat social, oamenii sunt mai predispuşi să-l folosească. Deci, atunci când doreşti să vinzi un lucru, fă apel la ceea ce valorizează individul şi la originile sale sociale, la acel grup social din care el a făcut cel mai mult parte. De acolo vei lua informaţiile cele mai bune cu privire la identitatea sa, informaţii pe care le vei putea folosi în a-i demonstra cât de bun e serviciul tău pentru el.
Tu ai un grup social? Care dintre aceste efecte le-ai experimentat de-a lungul timpului?
Lucian Puşcaşu
***Dacă nu ai timp de citit, acest articol poate fi parcus și în format video pe YouTube.***
* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebook, precum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*
#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger