Home » Blog » Puterea obișnuinței. Calea de a dobândi excelența cu minim de efort

Puterea obișnuinței. Calea de a dobândi excelența cu minim de efort

puterea obișnuinței

Am auzit deseori despre ideea cum că obișnuințele ne clădesc caracterul și ne aduc rezultatele. Într-adevăr, puterea obișnuinței stă la baza tuturor realizărilor și performanțelor, însă pe cât de celebră este această idee, pe atât e de vag înțeleasă.

În acest articol vom vedea care este secretul oferit de putererea obișnuinței și vei înțelege cum îl poți aplica pentru a obține și tu performanța pe termen lung.

Concentrează-te pe program în detrimentul rezultatelor

Fără să mă mai lungesc, secretul este programul/ sistemul care aduce rezultate și nu urmărirea rezultatelor în sine. Se pare că sistemele au în componența lor principiul consitenței, care inevitabil vor aduce rezultate. Urmărirea rezultatelor, pe de altă parte, ignoră planificarea acțiunilor generatoare de rezultate și, în mod paradoxal, ea nu generează rezultate.

Puterea obișnuinței constă tocmai în programul prestabilit ce are la bază un sistem de comportamente care sunt făcute constant. Asta înseamnă că nu ai nevoie de a face lucrurile pe bază de inspirație, motivație sau “nevoia celui mai bun moment”. Consistența este cheia și nu inspirația momentului.

Performanța și excelența pe termen lung nu este despre a face întotdeauna cea mai bună treabă, ci să faci tot ce poți, cum poți, dar în mod continuu. Doar axează-te pe proces în detrimental rezultatelor și vei vedea că, în mod paradoxal, munca și rezultatele tale se vor îmbunătăți.

În primele 3 luni după ce am început să scriu de trei ori pe săptămână, am scris mai mult în cantitate și mai bine în calitate decât în primii trei ani de când am înființat acest blog.

Nu contează ce faci, dacă lucrezi doar atunci când te simți motivat, atunci nu vei fi niciodată suficient de consistent pentru a avea un impact semnificativ asupra vieții tale. Aceasta este puterea obișnuinței.

În cazul meu am făcut progrese consistente către obiectivele mele, nu prin stabilirea unui termen limită pentru performanța mea, ci prin respectarea unui program. Accentul este pus pe acțiune, nu pe atingerea obiectivului X până la o anumită dată. Dacă vrei să fii tipul de persoană care realizează lucrurile în mod consecvent, atunci dă-ți un program pe care să-l urmezi, nu un termen până la care să participi.

Puterea obișnuinței – 1% în fiecare zi

Puterea obișnuinței constă în principiul matematic ce stă la baza dobânzii compuse: dacă îmbunătățești un obicei cu doar 1% pe zi timp de 365 de zile, vei ajunge de 37 de ori mai bun la sfârșitul anului. În schimb, dacă faci progrese mani, dar costisitoare în termeni de resurse, progresia se va sfărâma la un moment dat, tu fiind nevoit să o iei de la 0 de fiecare dată.

Puterea obișnuinței constă în a face în fiecare zi ceva pentru țelul tău final. Dacă stăm totuși să gândim în această logică poate fi demotivant. Parcă am dori rezultatele rapide și nu în săptămâni, luni sau ani de zile pentru a le obține.

Dificultate: dacă faci în fiecare zi o schimbare de doar 1%, efortul depus va fi unul aproape infim. Pe termen lung, cumulul acesta de efort va fi neglijabil. Vei ajunge la sfârșitul zilei unde cu doar 1% efort nu-ți va creea neplăcere afectându-ți motivația pe termen lung.

Problema apare la descurajarea întârzierii apariției progresului notabil. Creierul uman este hedonist, în căutare de plăceri intense și rezultate pe măsură. Nu crede și nu are răbdare să adere la ideile aducătoare de prosperitate pe termen lung.

Rezultate: Pe cât de mic este efortul, pe atât vor fi și rezultatele, cel puțin pe termen scurt. E improbabil să creezi rezultate imense cu un efort aproape inexistent. Intuiția ne-ar spune că dacă am mări efortul de îmbunătățire rezultatele pe termen scurt vor fi și ele pe măsură. Nu este însă recomandabil deoarece va interveni fenomenul de neplăcere și oboseală (fizică sau psihică).

Susținerea unui efort îndelungat nu este o soluție deoarece la un moment dat se va rupe lanțul acțiunilor generatoare de rezultate. În schimb, dacă păstrăm performanța la doar 1% pe zi vei evita ruperea ciclului de îmbunătățire continua și de obținere a rezultatelor.

Pe termen scurt poți avea rezultate mari, dar pe termen lung te vei întoarce mereu la punctul de start. Păstrând principiul îmbunătățirii de 1% în fiecare zi vei evita munca sisifică grea și cu rezultate mărginite, dar vei dobândi rezulte remarcabile cu minim de efort.

Prin urmare, costurile negative sunt aproape inexistente atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Referitor însă la rezultate, ele sunt la fel de nesesizabile precum sunt costurile și efortul susținut pe termen scurt, dar dacă ele se succed în mod constant, vor crea rezultate din ce în ce mai bun, aflate într-o creștere exponențială pe termen lung.

Spre exemplu, dacă pui deoparte câte 1000 de lei pe lună, poate la finalul anului nu vei fi bogat, dar după 10 ani de zile vei culege roade mult mai mari. Dacă alergi doar trei zile câte 10 kilometri, nu vei slabi mai deloc, dar dacă alegi doar 3 kilometri zilnic, la finalul anului 1095 de kilometric alergati, ceea ce este echivalentul a aproximat 15 kilograme plus o nouă identitate de sportiv.

Puterea obișnuinței poate lucra împotriva ta

Reciproca este valabilă. Dacă ești neglijent față de domenii specifice de viață, rezultatele negative se vor arăta în timp. Nu e nicio nenorocire dacă mănânci o shaorma azi la masa de prânz. Problema apare când tu mănânci doar shaorma zilnic timp de un an de zile. La sfârșit te vei trezi cu o greutate mult peste medie și posibile boli ca bonus.

În orice caz, nu există stagnare. Fie o iei în sus, fie în jos. În fiecare zi, prin deciziile pe care le ai și comportamentele făcute și obișnuințele adoptate, tu îți trasezi singur linia destinului. Îmbunătățirea cu 1% înseamnă o crește inimaginabilă pe termen lung, la fel cum declinul cu 1% poate anula tot ceea ce ai construit până acum

Spre exemplu, dacă o avere de sute de mii de euro în care tu ajungi să cheluiești în fiecare lună mai mult decât produci, la un moment dat îți vei pierde toți banii și vei intra și în datorii dacă continui în acest stil.

Depășirea pragului critic

Taipei 101 este unul dintre cei mai înalți sgârie-nori din lume, cu o înălțime de 508 metri. Nu trebuie să ai cunoștințe avansate de inginerie și arhitectură ca să îți dai seama că o asemenea construcție se sprijină pe o fundație pe măsură.

În cazul nostru, această construcție grandioasă are o fundație adâncă de aproape 80 de metri. Asta înseamnă că pentru a se construi primul metru în înălțime de zgârie nori la suprafața solului, aveai nevoie înainte să construiești o fundație de 80 de metri.

Așa e și în viața noastră în apariția rezultatelor. De cele mai multe ori, rezultatele uriașe ale unui om vin drept consecință a unor eforturi cumulate în trecut.

Pentru a produce rod, un copac mai întâi trebuie să crească, trunchiul său fiind susținut de rădăcini bine înfipte în pământ. În aceeași logică, puterea obișnuinței prinde rădăcini încă din primele comportamente, dar ea își arată rezultatele doar după depăsirea pragului critic.

În domeniul antreprenoriatului, primii 2 până la 5 ani cauți să te menții pe linia de plutire. Nu cauți prosperitatea, ci supraviețuirea. A te avânta în domeniul antreprenoriatului e ca și cum te-ai arunca singur într-o groapă pe care trebuie să o umpli pentru ca ulterior să poți construi ceva sustenabil.

Fie că vorbim de antreprenoriat, fie că vorbim de creșterea copacilor, procedeul este la fel pentru orice lucru mare în viața noastră. E nevoie să depășim un prag critic pentru a ajunge la creșterea observabilă și la obținerea rezultatelor notabile.

Când pornim la drum ne simțim descurajați pentru că avem așteptări de a primi rezultate proporționale cu efortul depus. În realitate, toată osteneala noastră de început are doar scopul de a “ieși din groapa în care suntem”, în a construi o fundație solidă.

Sisteme de îmbunătățire a performanțelor vs. rezultate palpabile

Rezultatele sunt înșelătoare. Sunt doar un efect, iar orice efect este produs de o cauză specifică. În cazul nostru, rezultatele sunt o consecință a sistemelor de îmbunătățire care le creează.

Obiectivele reprezintă vârful de lance care oferă direcția în aruncare. Însă aruncarea în sine, felul cum este ținută lancea, puterea cu care este propulsată și rezistența acesteia la aruncare reprezintă factorii care determină cât de departe va ajunge respective lance.

Ai envoie de obiective pentru a ști încotro se îndreaptă viața ta și ce fel de rezultate vrei să obții, fără îndoială. Însă sistemul din spate este cel care asigură dobândirea performanțelor.

Puterea obișnuinței în terapia cognitivă

Modelele terapeutice propuse de psihologia cognitivă respect principiul îmbunătățirii performanțelor, bazându-se tot pe puterea obișnuinței, dar folosindu-se de cogniții și pattern-uri de gândire în a genera schimbarea.

În acest sens avem binecunoscutul model ABC cognitiv propune ideea că tulburările și consecințele emoționale (C) apar în contextul antecedentelor (A) adică în preajma unor anumite evenimente, dar sunt modelate de credințele care stau la baza interpretării acelui eveniment (B).

Spre exemplu, dacă te enervează șeful (C), această emoție apare în contextul jobului (A). Mai precis, emoția de iritare apare în evenimente de tip contactul cu șeful. Însă emoția furiei nu apare cu necesitate din faptul că luăm contact cu șeful, ci datorită faptului că noi interpretăm (B) prezența, atitudinea sau cerințele sale ca fiind insuportabile și exagerate.

Continuând exemplul, dacă tu ai rezolva doar C-ul (ai demisiona și ai pleca în altă parte, spre exemplu), vei rezolva rapid problema aceasta și nu vei mai fi furios pe moment. Dar ce vei dacă vei da de un alt șef care are cerințe la fel de absurde și intolerabile pentru tine? Pe termen lung vei fi nevoit să schimbi job după job, iar asta nu este o soluție.

În schimb, dacă lucrezi la modul tău de gândire (B), înveți să accepți cerințele sale fără a le considera ca fiind exagerate, înveți a le tolera și a nu le mai lua personal, pe termen lung niciun șef nu te va mai înfuria sau irita în vreun fel.

Revenind la ideea principală, sistemul de bază în acest caz este cel care aduce schimbarea reală pe termen lung și nu “o manevră” de schimbare a contextului și a dobândirii unui rezultat pe termen scurt. Ne dorim să îmbunătățim sistemul modului nostru de gândire.

Puterea obișnuinței aduce fericirea

Fericirea necesită a fi condiționată de proces și nu de rezultate. Dacă fericirea ta constă în atingerea rezultatelor, până să le atingi vei fi, prin definiție, nefericit. Dacă însă înveți să fii fericit pe parcursul derulării sistemelor de performanță, nu va mai fi nevoie să amâni fericirea, vei fi permanent fericit.

Rezultatele să fie pentru tine doar borne, garanții a faptului că ești pe drumul cel bun, că performanța ta crește exponential, conform planului.

Lucian Pușcașu

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *