Home » Blog » Acceptarea de sine. 4 metode prin care-ți poți îmbunătăți stima de sine

Acceptarea de sine. 4 metode prin care-ți poți îmbunătăți stima de sine

acceptarea de sine

Acceptarea de sine. Aceasta e metoda prin care vei ajunge să te iubești și să te respecți pe tine însuți. Nimic mai mult. 😊

În acest articol vom defini patru modalități prin care poți atinge acceptarea de sine.

1. Abandonarea condiționărilor

Prima și cea mai eficientă modalitate de a ajunge la acceptarea de sine este să renunți cu totul la a te evalua ca persoană. Pur și simplu nu te mai evaluezi, nu mai spui că ești așa sau așa. Atât. Această modalitate își are originile în filozofia budistă care spune că acceptarea duce la eliberarea suferinței.

Această concepție spirituală are și sens psihologic. Evaluările duc la emoții pozitive sau negative. În aceeași direcție, evaluările propriei persoane vor fi fie pozitive, fie negative, iar emoțiile simțite cu privire la tine însuți vor fi în consecință.

E nevoie să ajungi în punctul în care să realizezi că orice lucru, orice performanță și orice eveniment ar exista în viața ta, fie ele pozitive, fie ele negative, nu echivalează valoarea ta ca persoană.

2. Auto-afirmare

Acceptarea de sine poate fi problematică pentru unii dintre noi deoarece este un concept ideologic, spiritual care trece de granițele înțelegerii minții raționale. Avem nevoie de dovezi pentru a lua o astfel de decizie.

Acceptarea de sine ideală nu este condiționată de ele, dar poate fi dificil de integrat acest concept. Așadar, o modalitate prin care oamenii pot face față amenințării la stima de sine este să se afirme într-un alt domeniu, mai important. Dacă ei au rezultate în domeniile respective, ele permit acceptarea de sine mult mai ușor.

Logica e destul de simplă: atunci când ai parte de o amenințare la valoarea personală, concentrarea pe aspectele valorizate ale sinelui în alte domenii crește toleranța pentru inconsistența dintre situația problematică și percepția ta ca individ. Mai simplu spus, tu știi că nu ai rezultate într-un domeniu, dar ai în altele, deci valoarea ta ca persoană nu este zero.

Auto-afirmarea poate duce la acceptarea de sine falsă

Afirmarea unor aspecte apreciate și importante ale sinelui poate să satisfacă temporar acceptarea de sine prin nevoia de sine moral, competent și adecvat. În direcția schimbării atenției către aspecte apreciate ale sinelui, afirmarea de sine nu rezolvă amenințarea inițială, ci menține concentrarea atenției în mod egocentric.

Practic îți iei atenția de la lucrurile care-ți amenință valoarea personală și te concentrezi pe altele, existând riscul să te păcălești singur. Spre exemplu, dacă ai ajuns la vârsta de 30 de ani și nu ai avut niciodată o relație de cuplu, dar stai bine la capitolul financiar îți vei muta atenția către acest aspect. Te vei gândi că nu ai nevoie de iubire pentru că ești de top în profesia ta, dar situația problematică nu dispare, iar frustrările vor reveni.

Astfel, auto-afirmarea oferă soluții doar pe termen scurt, prin satisfacția temporară a obiectivelor ce duc la respect și acceptarea de sine. Atunci când reapare amenințarea, simțul inutilității și al lipsei valorii personale e din nou activat. Deci e bine să te auto-afirmi în domenii care sunt importante pentru tine, dar nu le folosi drept scuză pentru altele la fel de importante în care nu ai rezultate.

De la auto-afirmare către acceptarea de sine

Din cele două paragrafe anterioare rezultă două soluții:

  1. Fă performanță în domeniile care sunt importante pentru tine.
  2. Rezolvă-ți domeniile problematice. Dacă ai neajunsuri, caută să te educi, să perseverezi și să obții rezultate din ce în ce mai bune. Acceptarea de sine va fi una condiționată, dar măcar există.  

Dezvoltarea încrederii reale

Dezvoltarea încrederii de sine reale în detrimentrul celei situaționale este o altă alternativă ce duce la acceptarea de sine. Valoarea de sine, care este complet necondiționată, nu este vulnerabilă la amenințare și, prin urmare, nu trebuie protejată sau apărată de amenințare.

Atunci când stima de sine este cu adevărat reală, este pur și simplu un dat, ea există și nu trebuie să fie confirmată de surse externe. Acum probabil are sens ce am tot repetat în această serie de articole: “nu ai nevoie de validarea nimănui”.

Astfel are loc dezvoltarea respectului de sine real.

Adevărata stima de sine este necondiționată de factori externi. Nu are nevoie de părerile oamenilor, ori de evenimente exterioare sau performanțe ridicate care să o confirme. În acest caz, stima de sine nu este vulnerabilă la amenințări și nu trebuie apărată.

Cum poți ajunge a dezvolta încrederea de sine reală?

Adevărata stimă de sine își are rădăcinile în acțiuni autonome, eficace care se întâmplă în contextul relațiilor autentice caracterizate de o privire pozitivă și o acceptare de sine necondiționată. Te accepți pe tine însuți orice ar fi. Atat.

Dacă am putea accepta și interioriza pe deplin ideea că fiecare persoană este egal valoroasă cu celelalte, ne-am putea permite să renunțăm la căutarea în mod obsesiv a stimei de sine.

Dar cultura noastră socială nu susține această idee, ci o înhibă. Suntem învățați că doar cei care sunt “cineva” în societate merită apreciere și valoare. Mediul social favorizează ideea cum că valoarea noastră ca oameni este condiționată de realizările, aspectul și faptele noastre. Din cauză acestor reguli, credința cum că ai valoarea personală indifferent de situație e foarte dificil de interiorizat.

Reciproca acestei teorii e la fel de validă. Atunci când stima de sine se bazează pe domenii care necesită o validare constantă sau comparație cu alți oameni, se va dezvolta o stima de sine falsă ce va fi amenințată continuu.

3. Ajutorul necondiționat

Dacă ai o stimă de sine slabă, tendința este de a fi centrat pe tine însuți pentru a o crește. E echivalentul nevoii de confirmare a sentimentului de valoarea personală. Dar acest lucru mai rău face. Soluția este să faci exact opusul: oferă serviciile tale în folosul oamenilor.

Tuturora ne plac persoanele care fac bine lumii, cum pot ele mai bine. Crezi sau nu, ești conectat cu semenii tăi. Toate religiile și filosofiile cunoscute afirmă acest principiu.

Prin urmare, pentru a ajunge la acceptarea de sine, e nevoie să oferi ceva celor din jur. Vei avea un sentiment de satisfacție și de mulțumire sufletească dacă faci asta. În urma lui îți vei pierde credința cum că nu ai valoare.

Nu este același lucru cu ideea de a-ți baza respectul de sine pe virtuți. Virtutea e și ea o contingență a valorii de sine, ce duce la obiectivul de a dovedi mie însumi și altora că am valoare sau pentru că sunt virtuos. Obiectivele nobile adevărate sunt orientate spre a oferi și a crea, nu spre a obține și a avea.

Sensibilitatea față de semenii tăi și luarea unor acțiuni favorabile lor poate face minuni. Orice act nobil este demn de apreciere de către ceilalți oameni, implicit de către tine. Doar pune-ți întrebarea “dacă o persoană face lucruri frumoase pentru oameni, înseamnă ca ea e rea sau lipsită de valoare?

Dacă eu, la rândul meu, fac lucruri pentru cei din jur, de ce aș avea o părere mai puțin pozitivă decât am față de aceia care fac lucruri nobile în mod dezinteresat?”

Ești parte din ceva mai mare decât tine însuți

Dacă am putea să ne imaginăm un obiectiv de a crea ceva mai mare decât noi înșine, spre a face lumea un loc mai bun, fără a ține cont de ceea ce ar spune oamenii despre noi, în termeni de prestigiu, recunoaștere și aclamare, tu ai accesa o dimensiunea necunoscută în tine însuți până acum.

Vei ajunge nu doar să crezi, dar să simți o latură spirituală în tine care, după învățaturile budiștilor, te va face să îi vezi pe oamenii din jurul tău frați în suferință și camarazi în drumul vieții tale.

Prin această stare, am putea trece de la a-i vedea pe oameni concurenții sau dușmanii noștri și a trece la poziția de adevărați colaboratori, prieteni, frați. Astfel, spre exemplu, am putea considera criticile muncii noastre nu ca amenințări la valoarea noastră personală, ci ca daruri de feedback din care putem învăța și ne putem îmbunătăți performanțele, daruri din partea semenilor noștri.

Cum poți oferi?

Fă o schimbare de gândire de la „Ce vor gândi ei despre mine?” la „Ce pot să dau primul?” Atunci când suntem capabili să identificăm un obiectiv care este îndreptat către oamenii din jur prin a oferi ceva mai degrabă decât pentru a primi ceva pentru noi înșine, în mod paradoxal, avem mai multe șanse de a satisface adevăratele noastre nevoi de competență și relație, conectându-ne cu alții prin scopul nostru comun.

Această idee lasă loc pentru renunțarea la o plăcerea momentană de a obține stima de sine ridicată și de a experimenta o satisfacție și o bucurie mult mai profundă, care vine cu învățarea, crearea, dăruirea și conectarea cu ceilalți.

4. Raportează-te la setul de valori cardinale

Am mai pomenit acest concept și în alte articole tocmai pentru că are enorm de multe beneficii psihologice. Ideea constă în a identifica acele lucruri și domenii pe care le valorizezi tu în viață și să începi să trăiești conform lor. Am definit acest concept pe larg în acest articol.

E nevoie să faci o introspecție, o analiză a vieții tale și să conștientizezi ce este important pentru tine și să trăiești conform acelor lucruri.

Spre exemplu, dacă tu valorizezi cel mai mult familia, cariera și sănătatea, ar trebui ca eforturile tale să fie îndreptate spre aceste trei domenii. Va trebui să petreci mai mult timp cu familia, să lucrezi mai mult pentru a face performanță și să mănânci sănătos. E relativ simplu.

Acum vine partea interesantă: acceptarea de sine se realizează prin sentimentul pletitudinii personale. În acest sens, tu simți că viața ta prinde culoarea pe care tu ți-o dorești. Trăirea valorilor conferă un sens vieții și liniște sfletească celui ce le respectă. Astfel, vei fi mulțumit de tine, de faptul că ești integru și că trăiești viața conform cu ceea ce velorizezi tu, după idealurile tale.

Acceptarea de sine în patru principii

Renunță să cauți stima de sine. E o himera. Abuzul de încredere și obsesia pentru validare nu-ți aduce beneficii reale. Nu poți astupa golul interior în acest fel. Ce poti face in loc:

1. Acceptarea de sine. Să ai o stimă de sine necondiționată. Acceptă ideea că ești valoros ca persoană indiferent de comportamentele pe care le ai. Acceptarea necondiționată a propriei persoane presupune renunțarea la evaluare. Pur și simplu nu te mai evaluezi deloc. Doar comportamentele. Evită să te evaluezi în general ca persoană în termeni pozitivi/ negativi.

Reține că această idee nu poate fi acceptată în totalitate de oricine, oricând. Tendința noastră este spre iraționalitate, tendință ce poate ridica probleme. Ce poți face este să aplici principiul cât mai mult posibil.

Probabil nu vei avea niciodată o stimă de sine complet necondiționată, dar poți alege de fiecare data când ai ocazia să renunți la a pune semnul egal între tine și acțiunile tale și să te accepți pur și simplu.

2. Fă lucruri frumoase pentru cei din jur, fără a aștepta ceva în schimb. Focalizarea pe scopuri benefice altora, în detrimentul scopurilor tale te va face să ai o părere mult mai bună despre tine și un sentiment de plinătate în ceea ce privește conexiunile tale cu semenii tăi.

Până la urmă, cine poate avea o părere proastă despre cineva care face bine celor din jur, fără a aștepta vreo recompensă în schimb? O astfel de atitudine îți construiește integritate și respect față de tine însuți. Dedică, așadar, timp în folosul altor oameni și ajută-i deliberat cu ce poți. Vei ajunge fără să îți dai seama la acceptarea de sine.

3. Schimbă focalizarea de pe persoană în general, pe anumite dimensiuni ale propriei persoane. Dacă nu reușești să renunți de tot la evaluarea propriei persoane, măcar fragmenteaz-o pe diferite domenii de viață. Uită-te la rezultatele pe care le ai în diferitele domenii de viață și vezi ce spun asta despre tine.

E tot o formă de evaluare, dar nu asupra esenței tale ca om, ci a diferitelor calităț. Spre exemplu, sunt un tehnician bun, un scriitor talentat, un tata de familie bun, slab șofer și foarte slab în bucătărie. Tot evaluare globala e, dar pe anumite direcții, iar asta își va pierde din impactul global negativ la propria persoană.

4. Identifică setul de valori cardinale și acționează conform lor. Sper că îți știi valorile cardinale. Fă o listă de comportamente care să oglinească aceste valori și punele în aplicare în rutina ta zilnică. Trăirea valorilor nu numai că va duce la acceptarea de sine, dar îți va oferi darul unei vieți pline de sens și semnificație personală.

Concluzie

A construi stima de sine pe baza validării oamenilor este o iluzie. Poate oferi o siguranță pe moment, dar ea nu duce la siguranța pe termen lung. Alternativele pe care le-am luat în considerare în acest moment reprezintă modalități de a atinge mai ușor acceptarea de sine.

Înțelege și acceptă ideea cum că comportamentele tale specifice nu te definesc ca persoană. Indiferent de cât de multe lucruri corecte sau greșite ai face, valoarea ta ca om este neschimbată. Îmbrățișează această idee ca o dogmă pentru trăirea unei vieți sănătoase mental, idee care va aduce la acceptarea de sine necondiționată a propriei persoane.

Chiar dacă nu reușești acest lucru, atunci segmentează-ți sentimentul valorii personale pe domenii separate. Oricât de slab ai fi într-un domeniu, cu siguranță ești mai bun în altul. Acest mod de gândire ar trebui să te ajute, măcar parțial la a-ți recunoaște valoarea personală și care să te ducă la acceptarea de sine.

Oferă oamenilor din timpul și energia ta în mod dezinteresat. Nu trebuie ca acest obiectiv altruist să fie în scopul de a te considera tu moral. Pur și simplu trebuie să îi includă pe alții sau să implice crearea sau contribuția la ceva mai mare decât sinele propriu.

În cele din urmă, trăiește conform cu valorile tale personale. Oricine trăiește conștient de ceea ce valorizează în viață va simți ca existența lui capătă sens, iar acceptarea de sine va veni ca o consecință naturală.

Lucian Pușcașu

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

2 comentarii la „Acceptarea de sine. 4 metode prin care-ți poți îmbunătăți stima de sine”

  1. Pingback: Abuzul de încredere de sine. Riscul obsesiei pentru atenție și stimă de sine

  2. Pingback: Stima de sine scăzută. Cum ai ajuns să nu mai ai încredere în tine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *