Sari la conținut
Home » Blog » Am scapat de anxietate definitiv. Cum gestionezi anxietatea

Am scapat de anxietate definitiv. Cum gestionezi anxietatea

Am scăpat de anxietate definitiv

Am scăpat de anxietate definitiv – Marcus Aurelius

Marcus Aurelius, împărat roman și filosof stoic, a fost cunoscut pentru abordarea sa stoică în gestionarea îngrijorărilor și problemelor vieții, printre care și anxietățile. Astfel că își gestiona anxietatea cu ajutorul principiilor stoicismului.

El și-a expus gândurile și învățăturile în lucrarea „Meditații”, o serie de note personale scrise pe parcursul vieții sale. Marcus Aurelius a adoptat principiile stoicismului pentru a-și ghida comportamentul și pentru a face față provocărilor cu o atitudine calmă și echilibrată.

Astfel, el abordează idei și strategii care pot fi interpretate ca modalități de a face față anxietății.  Aflându-le și practicându-le, eu unul am încrederea că vei ajunge și tu să spui “am scăpat de anxietate definitiv!”

1. Acceptarea a ceea ce nu poate fi schimbat

E principiul de bază din Stoicism. Marcus Aurelius sublinia importanța acceptării faptului că anumite lucruri sunt dincolo de controlul nostru. El încuraja concentrarea eforturilor pe aspectele asupra cărora avem control – propriile gânduri, acțiuni și atitudini.

Anxietatea apare din încercarea noastră de a avea control asupra unui lucru pe care nu-l putem controla. Încercăm să forțăm realitatea să fie cum ne dorim, dar nu se poate pur și simplu, iar asta cauzează anxietate.

Când vom ajunge să acceptăm realitatea așa cum este, spune el, vom diminua sursa anxietății legate de lucrurile care nu pot fi schimbate și vom putea spune într-adevăr “am scăpat de anxietate definitiv”. În acest sens, cel mai bun exemplu îl găsim la punctul următor:

2. Ignoră-i

Cu cât ne dorim mai mult aprobarea oamenilor, cu atât devenim mai mult scavii altora. Nu putem să controlăm ce gândesc alții despre noi, deci n-are nicio noimă să ne dăm silința a crește în ochii lor.

Și chiar de ai face totul perfect, tot se vor găsi oameni invidioși pe succesul tău, geloși pe relația ta, oameni care să te critice pentru că nu ai făcut bine mai devreme și unei alte persoane, care să te respingă pentru că nu văd nimic valoros în ceea ce ești.

A-i ignora pe cei ce vorbesc împotriva ta te va scuti de una dintre cele mai mari probleme de anxietate și anume anxietatea socială, despre care am scris mai multe chiar aici. Dacă vrei într-adevăr să scapi de anxietatea socială, să poți spune “am scăpat de anxietate definitiv”, cu siguranță că ai nevoie de acest articol.

Adu-ți așadar aminte că oamenii pur și simplu sunt frustrați, ignoranți, geloși, scandalizați. Lasă-i în pace și nu-ți cauza singur anxietatea în mod inutil. Iar dacă nu-i poți ignora, atunci te poți folosi de următorul principiu pentru a spune într-un final „am scăpat de anxietate definitiv”.

3. Pregătește-te pentru oamenii ce-ți produc anxietate

“De dimineață, începe să-ți spui: voi întâlni un indiscret, un nerecunoscător, un violent, un perfid, un invidios, un nesociabil: toate acestea se li întâmplă din necunoașterea celor bune și celor rele”. – Marcus Aurelius

În Cartea a II-a a Meditațiilor, Marcus Aurelius începe cu a spune că, în fiecare zi, ar trebui să ne spunem că vom întâlni cu indiscretul, nerecunoscătorul, trădătorul și invidiosul. Deși au trecut peste două milenii de când a scris aceste cuvinte, sunt cât se poate de proaspete și valabile pentru noi astăzi (și mâine).

El continuă spunând că ar trebui să ne reamintim că astfel de oameni acționează în acest mod, deoarece nu înțeleg cu adevărat frumusețea bunătății și urâțenia răului; că nu putem fi cu adevărat răniți de ei dacă înțelegem că puterea e la noi și că împărtășesc aceeași umanitate și capacitate de rațiune.

Să nu le purtăm ură, ci să-i prețuim ca rude, aflați în lume pentru cooperare și nu pentru resentimente și aversiune.

Atunci când ai o atitudine defensivă, anxietatea e mult mai probabilă. Dar dacă ești binevoitor față de oameni și prevăzător, știindă că e posibil să dai peste cei care se vor comporte urât cu tine și să te judece fără vreun motiv anume, vei fi mult mai pregătit când dai de aceștia, iar anxietatea va fi mult mai redusă, chiar până în punctul în care să spui “am scăpat de anxietate definitiv”.

4. Cultivarea virtuților stoice

Stoicismul pune accent pe dezvoltarea virtuții, cum ar fi dreptatea, curajul și înțelepciunea, virtuți care pot contribui la gestionarea anxietății. Când abordăm situațiile problematice care ne produc anxietate cu virtutea curajului, transformăm problema într-o provocare, iar anxietatea în motivația de a acționa.

Când gândim înțelept înainte a lua o decizie care ne produce teamă, putem cântări rațional lucrurile și descoperim că multe lucruri de care ne era frică nu sunt reale. Astfel și anxietatea va scădea.

Virtuțile ne ajută într-adevăr să vedem viața mult mai acurat, și să o trăim cu mai multă încredere și seninătate. Și mai important de atât, a trăi virtuos înseamnă a trăi o viață echilibrată, iar echilibrul ține anxietatea la distanță. Vei putea spune “am scăpat de anxietate definitiv”, doar când vei trăi o viață virtuoasă.

5. Viața a fost și va fi mereu aceeași

Pentru înțelept nimic nu e nou. Viața e perfect uniformă. Ea își schimbă caracteristicile fizice și strucutra, dar esența ei este mereu aceeași. Problemele sociale au existat atât pe timpul lui Marcus Aurelius, cât și în zilele noastre. Oameni perfizi, răutăcioși, greșitori și manipulativi care judecă? Au trăit și vor trăi în viețile noastre pentru totdeauna.

Ceea ce îți provoacă anxietate nu poate fi așadar evitat. De regulă, anxietatea apare când ceva nou se întâmplă sau ne ia prin surprindere. Dacă meditezi însă la condiția umană și admiți că lucrurile inevitabil se vor întâmpla, nu vei mai simți anxietate. Pur și simplu nu poți spune că am scăpat de anxietate definitiv până nu admiți că de ceea ce îți este frică nu scapi.

“Cine a văzut lucrurile de acum a văzut tot ceea ce a fost din veșnicie și ceea ce va fi în viitor la nesfârșit; căci toate au aceeași origine și aceeași specie– Marcus Aurelius

Marcus Aurelius recunoștea caracterul trecător al vieții și al problemelor. Acest lucru îl îndemnă să nu se agațe prea mult de situațiile dificile, știind că nimic nu este veșnic. Tot ceea ce vedem este în curs de schimbare și în curând nu va mai exista. Universul este schimbare, iar viața este o serie de impresii.

6. Concentrarea pe prezent

„Nu lăsa niciodată viitorul să te deranjeze. Îl vei întâlni, dacă va trebui, cu aceleași arme ale rațiunii cu care te înarmezi astăzi împotriva prezentului.”

În “Meditații” Marcus se sfătuiește pe sine să nu se teamă de viitor, ci să-l înfrunte folosindu-se de prezent. El și-a dat seama că nu are rost să se preocupe de ceva ce încă nu există, chiar dacă știe că urmează să se întâmple și se auto-încurajează să aibă încredere în forța rațiunii sale.

Și asta ne îndeamnă și pe noi, în mod indirect. Nu să ne înfricoșăm de cele ce se pot întâmpla, mărindu-le gravitatea, dar să avem încredere în mintea și capacitățile noastre de a gândi și rezolva problemele, dezvoltându-ne zilnic puterea mentală.

7. Practicarea auto-reflecției zilnice

Cartea „Meditații” reprezintă o formă de auto-reflecție zilnică a lui Marcus Aurelius. Prin analiza propriilor gânduri și acțiuni, el căuta să-și îmbunătățească comportamentul și să-și mențină echilibrul mental.

Filosoful stoic își examina propriile gânduri și emoții, iar acest proces îl ajuta să înțeleagă sursele anxietății și să își dezvolte auto-disciplina pentru a rămâne echilibrat în fața provocărilor. Aici este cheia: auto-reflecția e procesul prin care poți ajunge la cauzele anxietății tale, care sunt de ordin mental, și să le rezolvi. Însă de multe ori, să faci asta e destul de greu, trebuie exercițiu continuu, motiv pentru care recomand să lucrezi pe probleme de anxietate cu un psihoterapeut, fiind mult mai eficient.

În esență, Marcus Aurelius aborda îngrijorările prin prisma principiilor stoice, căutând să-și îmbunătățească caracterul și să găsească liniștea în mijlocul provocărilor vieții.

Probabil că doar împăratul filosof poate spune “am scăpat de anxietate definitiv”, dar cu siguranță că și noi putem face progrese însemnate dacă urmăm aceste principii.

Lucian Pușcașu

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *