Home » Blog » Ce este Meditatia? Ghid pentru începători

Ce este Meditatia? Ghid pentru începători

ce este meditatia

Ce este Meditația?

Meditația e ca un fel de scurtătură în viață. Dacă putem asemăna viața cu un vas mare plin cu apă, meditația poate fi acea sticluță mică cu lichid colorat care, odată vărsată, conferă apei o nouă nuanță multicoloră și un nou gust.

Astfel meditația, dacă e făcută în mod constant, îți poate colora în mod subtil viața, făcând-o din ce în ce mai „vie și mai gustoasă”. E o acțiune atât de simplă, nesolicitantă, gratuită și chiar banală care aduce extrem de multe beneficii, de la sănătate și până la relații sociale, după cum urmează să-ți prezint în rândurile următore.

„Cel care are abilitatea de a-și stăpâni propria minte, are abilitatea de a pune stăpânire pe orice altceva.” – Andrew Carnegie

Ce este meditatia și de ce ai vrea să înveți să meditezi? Pentru că e printre singurele practici care te ajută să îți controlezi mintea, poate chiar singura! Dacă devii stăpânul minții tale, vei putea să îți controlezi viața, obținând orice de la ea. Bineînțeles, acesta e un caz idealist, dar ideea e că viața e un maraton în care excelezi constant, asemenea unui proces de continuă evoluție.

În fiecare zi faci ceea ce ține de tine pentru a ajunge la acest ideal, în cazul nostru, a medita zilnic pentru a ajunge să-ți stăpânești mintea tot mai bine. Probabil ai auzit deja de Principiul lui Pareto.

Acesta spune că 80% din rezultatele din viață noastră vin din 20% dintre acțiunile noastre. În opinia mea, meditația se află printre acele activități ce reprezintă 20% din acțiunile unui om ce-l fac să ajungă o persoană de top, de succes în ceea ce își dorește.

Nu numai că te învață să îți controlezi creierul, dar îl face și mai puternic, mai concentrat și mai flexibil. Meditația e pentru creier ceea ce e creatina/proteinele pentru culturiști, adică ingredientul esențial pentru a crește. Dar hai să le luăm pe rând.

Cum a apărut meditația?

Meditația își are originea în practicile spirituale ale călugărilor. Doctrinele și dogmele lor sugerează că astfel de practici cultivă un soi de pace interioară și îi pot ajuta pe oameni să evolueze în plan spiritual, dobândind iluminarea.

Fascinați de stilul de viață pe care îl au călugării, precum și liniștea și echilibrul de care aceștia dau dovadă, meditația a devenit un subiect de studiu după anul 1950 pentru diversele domenii de cercetare, domenii precum neuroștiintele, psihologia și genetica umană. În urma diferitelor studii, s-a constatat o serie de beneficii pe care meditația le aduce.

Totuși, pentru astăzi mi-am propus să îți prezint doar ce este meditația, precum și un ghid practic prin să o poți experimenta, urmând că în articolul următor să vorbim despre beneficiile dovedite științific.

Deși meditația este o practică creată în domeniul spiritualității, ea s-a doveditat a fi una din cele mai simple unelte de îmbunătățire a sănătății psihice și biologice ale oamenilor.

Dacă ești creștin, vreau să știi că meditația nu este un păcat dacă o privești doar că pe un instrument de îmbunătățire a propriului creier, în a fi mai calm, mai concentrat, mai împlinit.

Așadar, nu e nevoie să te intimidezi când auzi cuvântul „meditație”, gândindu-te că trebuie să mergi într-un templu budist că să o faci, sau ceva de genul. E mult mai simplu decât crezi. 🙂

Am aflat ce este meditatia, dar cum pot medita, în mod concret?

Meditația presupune a sta 20 de minute pe zi fără a face vreo ceva! Fără să te gândeșți la viitor, fără să te gândești la trecut. Doar odihnește-ți conștiința în momentul prezent. Prezența e un spațiu în absența gândurilor.

În mod practic, trebuie doar să îți găsești o poziție confortabilă și să te concentrezi pe propria respirație timp de câteva minute, lăsându-ți gândurile să vină și să treacă prin mintea ta, fără a te adânci în ele.

Pentru că toate scrierile de pe blogul Dezvoltare Interioară sunt trecute prin filtrul propriei mele experiențe, îți pot spune că meditația e una din obișnuințele pe care mi le-am format în decursul timpului. Meditez deja constant de mai bine de un an de zile. Trag concluzia că m-a ajutat extrem de subtil în toate domeniile vieții:

-am ajuns să trăiesc mult mai mult în prezent, fără a mă mai identifica atât de mult cu gândurile nerealiste de dinainte.

-am devenit un pic mai calm, mai focusat și mai stăpân pe mine în situații limita.

-emoțiile și gândurile mele negative s-au redus, și chiar au fost înlocuite cu cele pozitive.

-mi-am îmbunătățit abilitatea de ascultător activ. Asta înseamnă că într-o conversație cu o altă persoană îmi pot menține concentrarea pe tot ceea ce ea îmi comunica, crescându-i astfel calitatea interacțiunii.

-meditația îți antrenează răbdarea. Dacă poți să înveți a-ți gestiona resursele interioare pentru a fi prezent timp de 20 de minute, le poți folosi și în alte activități la fel de migăloase.

Apropo, am scris un articol despre beneficiile dovedite științific ale meditației. Îl poți citi dând click aici.

Bun. Acum că știi ce este meditatia, am să îți descriu în câțiva pași simpli cum poți medita chiar de astăzi.

1. Setează-ți ceasul pentru 10, 20 de minute, în funcție de cât vrei să dureze sesiunea de meditație.

2. Găsește-ți o poziție confortabilă. Preferbil pe un scaun sau un fotoliu. Nu recomand a sta întins în pat deoarece te poate lua somnul.

3. Închide ochii și concentrează-ți atenția pe respirație. Fii conștient de fiecare act al inspirarii-expirării. Menține cât de mult poți, de obicei, până când îți vine în minte un gând.

4. Lasă gândurile să treacă păstrându-ți atenția pe respirație.

5. Odată cu respirația, caută să conștientizezi și mediul exterior. (recomandabil cu ochii deschiși, după câteva săptămâni de exercițiu). Pur și simplu fii conștient de prezența tuturor lucrurilor din camera ta, ori de a oamenilor care se plimbă pe lângă ține, când ești în parc.

6. Transformă actul de a medita într-o obișnuință. În fiecare zi, la aceeași oră, îți rezervi un timp special pentru asta. Pun accent pe CONSISTENȚĂ. Nu poți experimenta beneficiile meditației decât în timp, cu practică zilnică.

Așadar, ai nevoie să îți faci un obicei din a medita. Să îți setezi în programul tău zilnic un timp de 20 de minute pentru meditat, iar asta să devină una din rutinele tale… altfel nu se va întâmpla. Dacă nu îți setezi 20 de minute dinainte în program, pe care să-l respecți zilnic, nu vei reuși să o faci.

Mintea ta va spune „e ok, pot să meditez mai târziu, am altceva mai important de făcut. Găsesc eu timp!” Când de fapt, tu ești prins în diverșii stimuli din mediul exterior care te vor face să amâni și să tot amâni meditația.

NOTĂ: De obicei, când cineva încearcă să mediteze, se judecă: „nu gândi, nu gândi, NU GÂNDI.. oh.. iar gândesc.. cum reușesc alții să stea 20 de minute fără să gândească?” Dacă îți spui ție însuți „nu gândi, nu gândi, nu gândi..ce este meditatia asta, la ce mă ajută?” etc, prin definiție gândești. Ai prins jocul de cuvinte? :).

La început poate părea o corvoadă și mintea ta te va sabota continuu „chestia asta e ciudată!”, „de ce îmi pierd timpul cu așa ceva?”, „cât timp mai durează până se termină cele 20 de minute?” etc. Încă o dată, lasă gândurile acestea să treacă. Nu te îngrijora. Nimeni nu reușește să fie prezent 100% cele 20 de minute. Uneori te vei mișca, alteori vei începe să gândești fără ca măcar să îți dai seama.

Ceea ce contează este SĂ ACCEPȚI fără să te judeci, și să îți readuci focusul pe respirație de fiecare dată. Scopul e că în cele 20 de minute să ai cât mai multe momente de prezență și cât mai puține de gândire. Gândurile vor veni inevitabil. Nu poți face nimic în privința asta. Încă o dată, important e să readuci focusul pe respirație când acest lucru se întâmplă.

Putem împărți toate momentele în intervalul de 20 de minute în două categorii:

a) momente în care ești prezent, conștient de mediul exterior și de propria respirație.

b) momente în care ești prins în gânduri.

Scopul tău este să ai cât mai multe momente din punctul a) și cât mai puține din punctul b). Dacă începi să te judeci cum că nu faci bine meditația, ori că nu funcționează, ori că n-ai răbdare și așa mai departe, prin definiție, te afli în punctul b). Când se întâmplă asta doar ACCEPTĂ și readu-ți focusul pe respirație. E calea cea mai simplă să te situezi în punctul a).

Tiparul mental pe care ești nevoit să îl adopți este cel de ACCEPTARE în ceea ce privește practica meditației. Gândurile vor fi destul de deranjante la început, dar prin perseverență, vei deveni stăpânul propriei tale minți.

E probabil singurul moment din timpul zilei în care poți fi tu singur, cu tine însuți, conectat la momentul prezent, deci bucură-te și experimentează-l pe deplin! Unele sesiuni de meditație vor fi foarte profunde, în care vei fi extrem de prezent. În altele doar vei gândi și îți vei spune că ți-ai pierdut timpul. E ok. Acceptă! E normal să se întâmple așa. Totul face parte dintr-un ciclu firesc al lucrurilor.

Devino o individualitate într-o lume a viciilor!

Meditația te învață să oprești cliclul adictiv al stimulilor. Trăim într-o lume bazată pe consum compulsiv (TV, internet, mâncare, alcool, droguri, pornografie etc ).

Fiecare dintre acestea se află la fiecare pas în rutina noastră zilnică, așteptând a ne ademeni cu falsele plăceri de moment oferite, pentru ca mai apoi să regretăm că ne-am apropiat de ele. În mod concret, dacă faci abuz de mâncare, te îngrași; dacă bei prea mult alcool, are de suferit corpul; pentru droguri, mai rău.

Toate acestea conferă o anumită doză de plăcere, dar pentru care suntem nevoiți să plătim mult mai scump mai târziu. Cum ieși din această cursă? O soluție este, bineînțeles, meditația care are două aplicații:

a) Utilizarea actului meditativ pentru a izola gândurile care vor duce la comportamentele enumerate mai sus. Înainte de a face comportamentele compulsive, ție îți trec prin minte câteva gânduri de a face acțiunile respective.

Prin meditație înveți să conștientizezi aceste gânduri care apar, și să le lași să treacă. Astfel, nu vei mai simți nevoia să faci acele acțiuni toxice, pe care le vei regreta mai târziu.

b) Utilizarea actului meditativ va aduce o stare de împlinire pe termen lung. Oamenii care beau, se droghează ori au alte obișnuințe toxice, sunt mai triști și nefericiți decât lasă să se vadă, aceste comportamente fiind deseori niște „calmante” pentru nefericirea pe care o simt. Ființa umană tinde spre împlinire și fericire, iar dacă nu o găsește în interior, o va căuta constant în exterior.

Prin meditație tu te conectezi cu propria ta ființă, cu propria conștiină și cu Universul. Asta îți va crea o stare de împlinire pe termen lung, deci nu vei mai simți nevoia atât de mare de lucruri exterioare pentru a te face fericit.

Dintr-un anumit punct de vedere putem compara ce este meditatia cu drogurile sau alcoolul, doar că are aceleași efecte pe termen lung, însă starea respectivă se dobândește mult mai lent și cu o intensitate mai mică fără să îți facă rău.

Din punct de vedere biologic, de fiecare dată când luăm substanțe, creierul eliberează 2 tipuri de hormoni: serotonină (hormonul fericirii) și dopamină (hormonul plăcerii) într-o cantitate foarte mare, pe termen scurt, dar care ne face rău pe termen lung.

Prin meditație poți obține aceeași stare, într-o cantitate mai mică, pe termen lung, dar fără să-ți facă rău. Probabil ai observat cât de calmi și împăcați sunt calugarii care meditează zilnic. Ei nu simt nevoia de substanțe la fel ca și tine, nu pentru ca ar fi ei ciudați sau diferiți, ci pentru ca au alte obiceiuri, unul dintre ele fiind… știi tu care. 🙂

Așadar, vrei să fii cu adevărat împlinit? Prin meditație elimini acest ciclu de impulsuri biologice și influențe externe, și îți creezi un ecosistem propriu, ce își are originea în propria conștiință, propria voință.

O concluzie cu privire la ce este meditatia: e una din cele mai puternice unelte care îți influențează succesul, viața și, cel mai important, starea de împlinire. E un act simplu, necesiă resurse minime, dar care are o putere incredibilă în a înclina balanța în mod subtil în favoarea ta în a fi și a deveni.

Cu cât o practici mai mult, cu atât devii mai conștient de propria persoană și de mediul în care te afli, dobândești o stare de împlinire pe termen lung și îți oferi ție timpul necesar în a-ți simți esența ființei tale, într-un spațiu în afara gândurilor și mediului toxic din viața de zi cu zi.

Tu ce vei face cu următoarele tale 20 de minute?

Lucian Pușcașu

P.S. Dacă ți se pare interesant acest subiect, poti găsi aici un articol asemănător în care am menționat beneficiile dovedite științific ale meditației.

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

***Dacă nu ai timp de citit, acest articol poate fi parcus și în format video pe YouTube.***

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.