Home » Blog » Copilul interior are nevoie de tine. Îmbrățisează chiar acum copilul din tine

Copilul interior are nevoie de tine. Îmbrățisează chiar acum copilul din tine

copilul interior
Momentul când copilul interior a fost rănit…

Copilul interior din tine a fost permanent fericit până într-un anumit moment: când a fost abuzat / nu i s-au îndeplinit nevoile. Astfel, el a suferit o traumă emoțională care a dat naștere unor capcane mentale (dacă ai citit și alte articole din această serie, probabil ești familiarizat cu subiectul).

Majoritatea capcanelor mentale sunt încorporate în experiențe din copilărie care au fost dureroase emoțional. Aceste capcane mentale continuă în viitor, și sunt determinate de amintiri ale experiențelor critice.

Pe măsură ce capcanele mentale sunt activate, acestea permit contactul cu amintirile de la evenimentul trecut care te-au rănit și păreau imposibil de rezolvat. Poate fi de ajutor să vezi cum sentimentele din zilele prezente sunt de fapt amintiri despre cele întâmplate în trecut.

Vindecă copilul interior

Amintirile dureroase pot fi tratate, prin ele însele, prin rescrierea lor. Rescrierea e o tehnică terapeutică care presupune rescrierea imaginilor traumatice în care copilul interior a suferit.

Aceasta implică lucrul cu Copilul Vulnerabil, empatizând cu el și oferind în mod simbolic modalități prin care poate avea îndeplinite aceste nevoi care nu au fost îndeplinite în trecut.

Reducerea mecanismelor de coping

Mecanismele de coping sunt comportamente nesănătoase care au apărut ca reacție la apariția traumelor, în scopul de a diminua durerea resimțită. Mecanismele de coping împiedică accesul la firea fericită și vulnerabilă a copilului interior care este sursa spontaneității, autenticității și capacității de contact interpersonal semnificativ.

De asemenea, creează probleme suplimentare, dând naștere unor comportamente de auto-limitare, înfrângere și auto-distrugere. Aceste moduri trebuie identificate și înlocuite cu alte modalități eficiente și non-dăunătoare de a face față situațiilor.

Acestea pot fi adaptative într-o oarecare măsură, dar ele au, de asemenea, efectele negative ale distanțării dintre experiența autentică a propriului sine și ce poți experimenta în relație cu alți oameni.

Acest lucru poate avea un impact negativ asupra relațiilor interpersonale. Renunțând la mecanismele de coping, capcanele mentale nu mai sunt “hrănite” prin comportamente nesănătoase, deci le vei vindeca mult mai repede.

Reducerea modurilor de părinte disfuncțional

Modurile disfuncționale ale părinților sunt, de asemenea, problematice pentru copilul interior. La început, acestea pot părea că te ajută să te motivezi pentru a duce la bun sfârșit lucrurile. Dar, la o introspecție mai atentă, au efect opus.

Ai o voce critică care repetă în mod constant mesaje descurajante și te subminează pe tine însuți. Astfel, este dificil să te bucuri de activitățile și relațiile de zi cu zi. Totodată, ai o voce exigentă care creează tensiune cronică și nemulțumire.

Pentru a identifica aceste moduri de părinți, stilul tău de a te comporta cu ceilalți, copilăria ce ai avut-o, precum și evenimentele traumatice trebuie atent examinate.

Construirea adultului sănătos

Adesea, efectul stărilor copilului vulnerabil, precum și al mecanismele de coping ne disturbă echilibrul interior. Dar trebuie să fim într-o stare echilibrată în care să putem exercita o judecată bună și să avem o percepție exactă a comportamentului nostru și al celorlalți dacă trebuie să ne implicăm în relații care se respectă reciproc și rezolvăm eficient problemele din fiecare zi. Construirea acestui echilibru este un scop principal în terapie, realizat prin construirea modului de Adult sănătos.

Acest aspect implică:

1. Conștientizarea de sine și cultivarea atenției. Pentru a rămâne echilibrat trebuie să ai o conștientizare continuă a stărilor tale emoționale și a modului în care acestea sunt activate în diferite situații.

În același timp, trebuie să poți să te distanțezi de aceste stări ca un observator pe care le poate vedea, fără a fi prins în ele.

2. Înțelegerea modului de funcționare a capcanelor mentale. Acest lucru te va ajuta să pășești înapoi și să vezi clar ce trebuie să faci pentru a ieși din tiparele distructive care-l chinuie pe copilul interior.

3. Abordarea distorsiunilor cognitive: implică credințe, presupuneri și gânduri care sunt inexacte și servesc la menținerea schemei. Ele sunt tipare toxice de gândire pe car ele are copilul interior. Poți schimba distorsiunile pe baza examinării dovezilor în situații din viața reală. Un articol despre cum să corectezi distorsiunile cognitive găsești dând click aici.

4. Experimente comportamentale / ruperea modelului comportamental: implică experimentarea cu noi moduri de a te comporta pentru a înlocui comportamentele tale toxice care-l fac să sufere pe copilul interior.

În experimentele comportamentale, vei învăța ce funcționează încercând noi comportamente care probabil sunt mai mult eficiente, examinând efectele acestor noi comportamente. Prin încălcarea tiparelor, lucrezi pentru a rupe tiparele și a le înlocui cu unele noi, mai sănătoase ție și care-l satisfac pe copilul interior.

5. Folosirea sentimentelor ca ghid al comportamentului: Procesul de vindecare e pentru Copilul Vulnerabil. Emoțiile pe care le simți datorită lui, îți afectează calitatea vieții și deciziile pe care le iei.

Vei avea tot mai mult acces la ceea ce simți cu adevărat în legătură cu situațiile și relațiile de zi cu zi și vei lua deciziile într-o nouă lumină, nemaifiind constrâns de bagajul emițional din trecut.  

Veți putea să integrezi aceste sentimente în procesele de rezolvare a problemelor și luare a deciziilor din ce în ce mai mult, care să te ajute să-ți satisfaci nevoile și să te bucuri de o satisfacție și împlinire personală mult mai pronunțată.

În modul Copilul Vulnerabil, experimentăm nevoile de bază ale copilăriei care nu au fost pe deplin satisfăcute în copilăria ta, împreună cu sentimentele din aceste experiențe. Te vei familiariza cu ele și le vei schimba pe cele traumatice.

Moduri sănătoase

Funcționarea sănătoasă necesită capacitatea de a obține și integra informații, de a identifica și de a rezolva problemele și de a face evaluări și decizii echilibrate în diferite domenii ale vieții, astfel încât activitățile să fie desfășurate într-un mod echilibrat.

Acest lucru aduce un sentiment de semnificație și împlinire în muncă, în relații intime și sociale, precum și asistență, activități culturale și legate de servicii.

Aceasta implică conștientizarea sentimentelor și semnificația lor, asumarea responsabilității pentru alegeri și acțiuni, asumarea și păstrarea angajamentelor. Toate acestea sunt roadele produse de modul Adult sănătos.

Copilul interior ale cărui nevoi sunt îndeplinite se simte sigur și mulțumit, are un sentiment de conexiune personală cu ceilalți, experimentează emoție și curiozitate despre viață și lume și are o capacitate spontană de fericire și mulțumire. Acestea sunt caracteristicile modului Copil fericit sau mulțumit.

Moduri copilul interior deteriorat

Aceste moduri poartă experiența copilului ale cărui nevoi nu au fost satisfăcute. Când o persoană experimentează aceste traume din copilărie, spunem că se află în modul Copil Vulnerabil.

Manifestările impulsive, de furie sau de lipsă de disciplină sunt răspunsuri dezvoltate în copilărie din cauza neglijenței sau a abuzurilor. Acestea sunt reprezentate, în prezent, de modul Copil furios, Copil nedisciplinat și Copil impulsiv.

Când aceste moduri sunt activate, indivizii devin furioși irațional sau chiar distructivi. Modurile de copil Impulsiv și Copil nedisciplinat se pot dezvolta atunci când istoria parentală este permisivă și copiii nu sunt tratați cu o fermitate adecvată sau când părinții nu pot oferi sprijinul pentru crearea unei motivații adecvate la copil, ori, dimpotrivă, ca reacție la o disciplină excesivă.

Pașii pentru modificarea modurilor disfuncționale

1. Conștientizarea modului

Fii conștient de modurile nesănătoase (copil impulsiv, copil furios etc).

Ia o decizie cu privire la modificarea comportamentului modului respectiv prin evaluarea efectelor sale. Poți face asta făcând o listă cu argumente pro și contra pentru fiecare comportament. Exemplu: mă enervez și mă ajută pentru că mă descarc, dar îi rănește pe cei din jur. Așadar, trebuie să găsesc o altă metodă să mă descarc. Deci voi renunța la acest comportament, înlocuindu-l cu un altul.

2. Managementul modului

E nevoie să îți construiești metode de a face față modurilor nesănătoase, îndeplinindu-le nevoile emoționale într-un mod armonios. Acest lucru se realizează prin comportamentele pe care le faci imediat ce ai conștientizat apariția unui mod nesănătos.

În această direcție, e nevoie să faci o listă a tuturor comportamentelor tale nesănătoase împreună cu momentele în care ele apar. Mai apoi, vei face o listă de costuri negative și beneficii aduse de aceste comportamente. Astfel, vei conștientiza efectele negative aduse și vei fi mult mai motivate să le schimbi.

Următorul pas este să îți folosești conștientizarea nevoilor tale în prezent și efectul vechiului tău comportament nesănătos pentru a decide dacă schimbi comportamentul respectiv cu unul mai sănătos.

Această decizie este un pas crucial în tratament. Modurile de coping te-au ajutat să supraviețuiești situațiilor dificile și dureroase din trecutul tău, în special în copilărie. Acesta este un motiv pentru care acum ar putea avea atât de multă putere asupra ta.

Ideea de a-ți schimba modul de coping nesănătos va avea un efect de vulnerabilitate și înfricoșare, deoarece este implicat modul Copilul Vulnerabil, aducând aminte și sentimente puternice din experiențele copilăriei.

Lista pro și contra oferă o evaluare actuală a funcției modului tău de coping. Următorul pas este identificarea unui comportament alternativ specific modului Adult sănătos, care ar putea satisface mai bine nevoile tale din prezent.

Concluzie

Copilul interior are nevoie de tine. Toate manifestările impulsive și furie pe care le ai sunt, de fapt, ale copilului din tine care așteaptă să îi fie îndeplinite nevoile emoționale. Datorită traumelor, el și-a dezvoltat moduri de coping distructive care să îi satisfacă într-un mod parțial și nesănătos nevoile.

Soluția este să consolidezi adultul din tine. Faci acest lucru conștientizând toate modurile nesănătoase pe care copilul interior le-a creat în timp. Imediat după, vezi cum se manifestă modurile prin mecanismele de coping specifice.

Aceste mecanisme de coping trebuie schimbate cu altele sănătoase pentru ca modurile nesănătoase ale copilului interior să nu mai prindă putere.

O component la fel de important este conștientizarea de tine pentru a înțelege în ce mod te afli. Conștientizarea se dezvoltă în timp, prin monitorizare și auto-reflecție continua.

Bineînțeles, acest demers este indicat să-l urmezi însoțit de un terapeut. Dacă nu poți face acest lucru din varii motive, caută să folosești aceste principii terapeutice de unul singur, pe cât posibil.

Ține minte: copilul interior are nevoie de tine.

Lucian Pușcașu 

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *