Formele persuasiunii sunt diverse: de la simple cuvinte, până la cele mai dominante acţiuni. Ca orice alt lucru, tehnicile persuasiunii nu sunt bune sau rele în sine. Depinde de scopul pentru care sunt folosite. Contează, în principal, să fii conştient de formele persuasiunii atunci când tu eşti ţinta lor, ori să le foloseşti în scop nobil.
Formele persuasiunii cu care probabil eşti obişnuit sunt cele venite de la cei din jur. Poate ai dat peste vreun agent de vânzări, ori te-ai aflat în vreo dezbatere, sau ai fost pus în postura de a fi convins de un anumit lucru. În orice caz, formele persuasiunii sunt diverse şi trebuie să ai grijă la ele.
Tipurile persuasiunii despre care vreau să îţi vorbesc astăzi sunt altele decât cele ale oamenilor. Bineînţeles, şi stilurile persuasiunii umane sunt o realitate de care trebuie să ţii cont, dar de data aceasta le vom vedea pe cele ale vieţii. Credeai că viaţa nu are propriile ei metode de persuasiune?
Păi, acesta e primul semn că eşti victima ei! 🙂 Vreau deci să analizăm cum anume eşti supus la formele persuasiunii în rutina ta zilnică fără ca măcar să îţi dai seama.
La citirea acestui articol, dacă vei sta şi vei reflecta atent, vei observa cum aceste forme ale persuasiunii chiar îţi influenţează covărşitor viaţa prin influenţarea tuturor deciziilor pe care tu le iei, uneori fără să îţi dai seama.
Probabil ai auzit zicala: „Viaţa este 10% ce mi se întâmplă şi 90% modul în care reacţionez la ce mi se întâmplă”. 10% e un procentaj destul de redus, dar fără el nu putem depune munca de 90% de a învăţa din ceea ce ni se întâmplă.
Prin urmare, hai să înţelegem cum manifestările persuasiunii din partea vieţii apar în rutina noastră zilnică, pentru a extrage ulterior concluzii cu privire la cum am putea să reacţionăm la ceea ce ni se întâmplă.
Personal, am identificat 3 metode ale persuasiunii care s-au format în decursul evoluţiei omenirii şi care au influenţat creşterea pe toate planurile speciei umane. Încă o dată, formele persuasiunii nu sunt bune sau rele în sine, ci contează cum le folosim.
În cazul de faţă, viaţa e cea care le deţine şi care le foloseşte după bunul ei plac. Uneori ele îţi pot aduce avantaje enorme, alteori poţi fi victima lor. Aşadar, dacă ajungi să le înţelegi, le vei putea folosi în avantajul tău.
1. Atracţia sexuală
E prima şi probabil cea mai observabilă formă a persuasiunii. Când eşti atras de o persoană, parcă toate gândurile şi comportamentele tale sunt orientate către ea. Sunt nenumărate cazuri de bărbaţi sau femei care au renunţat la tot pentru persoana dorită.
Acest lucru nu e o fantezie din filme, ci o realitate palpabilă. Atracţia sexuală e una dintre cele mai puternice forţe din Univers! Odată ce ai devenit „victima” ei, va fi imposibil să rămâi indiferent. Totodată, dacă reuşeşti să o stăpâneşti, vei avea parte de experienţe incredibile de aici înainte.
De ce e atracţia o formă atât de puternică a persuasiunii?
90% din creierul uman răspunde la emoţiile simţite. Noi oamenii suntem făcuţi să simţim mai mult decât să gândim. Atracţia sexuală este implicit o emoţie şi încă una foarte puternică!
Cu cât suntem mai atraşi de cineva, cu atât mintea noastră îşi schimbă mai mult structura neurochimică. Diferite substanţe sunt eliberate în corp precum epinefrina (care este cunoscuta si sub numele de adrenalina; este un hormon, neurotransmitator sau medicament. Aceasta este produsa de glandele suprarenale si de anumiti neuroni) şi oxitoxina (hormonul fericirii şi ataşamentului).
De asemenea, aceste substanţe se regăsesc în orice tip de viciu. Prin combinaţia lor, omul e în stare să ia acţiuni de care nu se credea capabil înainte. Ajunge să devină dependent de anumite persoane, să facă orice pentru ele. De aici şi caracterul şi prezenţa persuasiunii. Când simţi emoţia atracţiei devii foarte uşor influenţabil, deci foarte vulnerabil.
Ce poţi face dacă te simţi atras de cineva?
Bineînţeles, răspunsul ar fi să îl/ o seduci şi tu pe ea. Pe lângă asta, te poţi folosi de ceea ce simţi pentru a obţine şi alte lucruri pe care le vrei, înafară de persoana dorită. Atracţia sexuală e un motor extrem de puternic care te poate motiva să atingi succesul în diverse domenii ale vieţii!
Nu poţi evita această formă a persuasiunii, dar o poţi utiliza în folosul tău. Noi oamenii suntem programaţi genetic să căutam iubire şi afiliere la cei din jur şi suntem în stare să facem orice pentru a obţine acest lucru.
Fii conştient de înclinaţia ta naturală şi onoreaz-o, dar fă-o în mod inteligent, altfel te poate folosi ea pe tine. Dacă vrei mai multe detalii despre cum functioneaza această emoţie, ai un link chiar aici. Te va ajuta să înţelegi şi să foloseşti această emoţie.
2. Cultura/ mediul în care creştem
Am ales acest aspect din motive evidente: mediul în care creştem ne influenţează enorm dezvoltarea personalităţii, iar influenţa e o formă a persuasiunii. Încă de când ne naştem şi până în prezent, suntem puşi în diferite contexte (familie, şcoală, prieteni etc).
Cum una dintre proprietăţile creierului este de a absorbi ca un burete toate informaţiile ce îi apar în vreo formă sau alta, el va extrage cele mai multe din mediu în care trăieşte.
Ba mai mult, când suntem copii el învaţă cel mai mult ceea ce vine din jurul lui, iar mecanismele sale de blocare a informaţiilor sunt insuficient dezvoltate. Deci dacă acum mai poţi face câte ceva să eviţi de metodele persuasiunii, când erai copil nu aveai nicio şansă.
Dintr-o anumită perspectivă, specia umană poate fi comparată cu o coală de hârtie pe care se scriu experienţe şi convingeri, după cum ar spune psihologul J. Watson. Pe măsură ce studiez psihologia, tot mai mult îmi dau seamă că nu există nicio diferenţă majoră între fiecare individ în parte, în ceea ce priveşte succesul pe plan financiar, relaţional, profesional, familial etc.
Pe scurt, fiecare om a fost educat într-un anumit mod să vadă lumea în care trăieşte. Prin educaţie înţelegem orice informaţie primită şi internalizată în familie, şcoală, cerc de prieteni sau cultură socială din care provine. Cu fiecare interacţiune avută, individul capătă o nouă experienţă care îi formează gândirea şi identitatea.
La fel ca şi în cazul atracţiei, e imposibil să te fereşti complet de această formă a persuasiunii, însă o poţi folosi în avantajul tău. Influenţele persuasiunii sunt inevitabile, dar ele pot fi convertite în oportunităţi de creştere şi învăţare.
În acest sens, propunerea mea ar fi ca înainte de culcare să reflectezi câteva momente la toate interacţiunile avute în timpul zilei şi să observi unde s-au regăsit metodele persuasiunii care ţi-au influenţat deciziile. Cum au avut ele influenţa asupra ta: ce emoţii ai simţit, ce ai gândit şi cum ai reacţionat la acestea. După câteva zile, vei fi surprins cât de inteligent emoţional poţi deveni.
3. Lucrurile ce au valoare sau reprezină o ameninţare
Omul, prin natura sa, tinde să reacţioneze la unul dintre aceste două lucruri: ameninţare sau valoare. Probabil nu sunt la fel de des întâlnite precum celelalte două, dar efectul persuasiunii poate fi chiar mai puternic în acest caz.
Pe scurt, când te simţi ameninţat eşti cu toate scuturile ridicate. Dar când faci asta, eşti cel mai vulnerabil. La popul opus, când găseşti un lucru care are importanţă/relevanţă pentru tine, devii atras ca un magnet de el şi eşti predispus în mod natural să îi acorzi toată atenţia. Dacă atenţia ta e direcţionată de altcineva decât de tine, atunci eşti afectat de metodele persuasiunii în mod cert.
Când e vorba de valoare, explicaţia devine uşor complexă: orice lucru care are importanţă şi relevanţă în lumea reală, îl catalogăm ca fiind VALOROS. Formele ei sunt diferse: de la obiecte (maşini, case, posesiuni) până la lucruri spirituale (starea de prezenţă, starea de împlinire sufletească, sentimentul fericirii etc.) Îţi poţi da seama de valoarea pe care o are un lucru in funcţie de:
– cât de greu poate fi obţinut lucrul respectiv
– cât de recunoscut şi dorit este de ceilalţi oameni
– cât de important este pentru tine lucrul respectiv
Exemplu: compară un BMW seria 7 cu o Dacia Logan.
– BMW-ul e mult mai greu de obţinut pentru că necesită de 10-20 de ori mai mulţi bani pentru achizitionare.
– BMW-ul este mult mai popular decat Dacia Logan. Daca intrebi 1000 de oameni de pe stradă ce maşină şi-ar dori şi ar răspunde sincer, mai mult de 95% vor alege BMW-ul.
-însă când e vorba de cât de importantă e maşina pentru tine, totul căpătă o valoare subiectivă! E nevoie sa fii sincer cu tine însuţi şi să îţi dai seama ce e prioritar în viaţa ta în momentul respectiv. Astfel, un simplu obiect poate fi extrem de valoros doar pentru că tu îl faci să fie aşa!
Din această idee se subînţelege că valorile pot fi subiective sau obiective. Cele obiective au valoare în sine deoarece sunt recunoscute de către majoritatea oamenilor (bani, faimă, obiecte scumpe, recunoaştere socială etc.)
Cele subiective sunt reprezenzate de acele lucruri care sunt importante pentru noi în mod particular. Depinde cum te raportezi tu la ele, dacă au valoare pentru tine personal (muzică, timp liber, cărţile, o persoană anume etc).
În orice moment în care apare în viaţa ta vreo formă de valoare, prima ta înclinaţie va fi să faci tot ce poţi pentru a obţine acel lucru. Partea interesantă e că mintea ta va calcula cât de multă valoare are lucrul respectiv şi va face eforturile pe măsură.
Dacă eforturile sunt mai mari decât valoarea percepută, nu vei reacţiona la lucrul respectiv. De aceea nu îşi asumă nimeni să devină bogat, spre exemplu. Costurile par a fi inimaginabil de mari.
Cum funcţionează ameninţarea e mult mai simplu: Simţi frică de ceva? Nu ai cum să rămâi pasiv. Imediat cauţi să rezolvi problema la care eşti supus. Nu amâni, nu ocoleşti nimic. Ameninţare = pierdere. Când ai senzaţia că urmează să pierzi ceva, deja te afli în zona persuasiunii pentru că eşti mai uşor de influenţat.
Dintre acestea două, efectul persuasiunii e mai mare când e vorba de ameninţare. Instinctul de supravieţuire se activează prin simţurile de alertă mult mai repede când e vorba de o ameninţare decât de o oportunitate.
Atenţia noastră e mult mai pronunţată când e vorba de o potenţială pierdere decât un potenţial câştig. Acest lucru e cel mai uşor de văzut în lumea afacerilor. Foarte puţini oameni sunt dispuşi să rişte a deveni antreprenori deoarece costurile sunt foarte mari dacă eşuează, chiar dacă beneficiile riscului pot fi şi mai mari. Preferăm siguranţa decât câştigul.
Recomandarea este să te întrebi ce anume are valoare pentru tine şi să te întrebi dacă eşti dispus să plăteşti preţul pentru a obţine lucrul respectiv. Dacă ajungi să depui mai mult efort pentru un lucru decât crezi că merită el de fapt, îţi vei face foarte mult rău.
Vei deveni trist şi apatic. Nu uita că avem o predispoziţie instinctuală de a dori valoarea atunci când avem ocazia, fără a ţine cont de costuri, cel puţin într-o primă fază. Cunoscând balanţa dintre muncă şi beneficii, vei fi conştient de decizia pe care trebuie să o iei: a fructifica oportunitatea sau a ocoli-o.
Concluzie
Arta persuasiunii e extrem de subtilă. Când e vorba de formele persuasiunii, ele pot varia de la intensitate şi până la durată, după timp şi context.
Armele persuasiunii le folosesc nu doar oamenii, ci şi viaţa prin modul în care ea e construită. Sunt trei astfel de manifestări ale persuasiunii, atracţia sexuală, mediul social şi valoarea respectiv ameninţarea. Acestea ne influenţează atât gândirea şi personalitatea, cât şi modul în care avem să parcurgem drumul vieţii.
Ele sunt inevitabile, imposibil de blocat, dar pot fi folosite în avantajul propriu. Odată ce aprofundezi dimensiunile persuasiunii şi le înţelegi funcţionarea, poţi avea prilejul de a avea experienţe unice, a-ţi dezvola simţul de a intui lumea şi de a lua cele mai bune decizii în termeni de costuri şi beneficii. Astfel, nu vei mai fi tu cel care se opune valului vieţii, ci cel care creează şi controlează valul.
Lucian Puşcaşu
***Dacă nu ai timp de citit, acest articol poate fi parcus și în format video pe YouTube.***
* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebook, precum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*
#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger