Sari la conținut
Home » Blog » Cum să obții liniștea sufletească folosind Stoicismul

Cum să obții liniștea sufletească folosind Stoicismul

liniștea sufletească

Filosofia îți aduce liniștea sufletească

Filosofia e recunoscută de majoritatea oamenilor ca fiind o teorie despre viață care se predă în facultăți, teorie de care e sunt interesați doar intelectualii care au prea mult timp liber. În realitate, e mai mult de atât.

Filosofia e o unealtă de îmbunătățire personală, aș spune eu. Ea promovează gândirea critică, claritatea mentală, reziliența, echilibrul emotional și căutarea și construirea unui sens în viață. Iar toate acestea împreună aduc liniștea sufletească de care avem atât de multă nevoie. Însă nu toate filosofiile aduc liniștea sufletească.

Vreau să împărtășesc cu tine câteva gânduri despre o filosofie veche care mi-a schimbat perspectiva asupra vieții și poate te-ar ajuta și pe tine și anume Stoicismul.

Pentru mine, Stoicismul nu este doar despre a citi vechi texte filosofice, prăfuite de trecerea timpului, ci despre a găsi unelte reale pentru a face față haosului cotidian și pentru a găsi liniștea sufletească autentică. Iar până la finalul articolului vei avea și tu toate uneltele necesare pentru a-ți construi și tu liniștea sufletească, așa cum a fost și pentru mine.

De ce Stoicismul?

Multe filosofii sunt într-adevăr complicate și nu oferă o metodă practică prin care să aplicăm principiile. În schimb, Stoicismul pune accent doar pe principii pragmatice, ușor de înțeles și care au efect imediat printre care: auto-controlul, rezistența mentală, renunțarea la dependențe și cultivarea emoțiilor sănătoase.

Viața poate fi uneori coplesitoare. Ne luptăm cu stresul, cu incertitudinile, cu presiunile zilnice și este ușor să ne pierdem în acest tumult. Stoicismul ne oferă o ancoră, un mod de a privi lucrurile care ne pune în controlul propriilor reacții, iar astfel, ne construim liniștea interioară.

Cum Îmbunătățește Filosofia Viața Emoțională

Stoicismul se bazează pe câteva principii esențiale care ghidează practica și înțelegerea vieții:

Distincția între ce este în controlul nostru și ce nu este: Stoicii cred că liniștea interioară poate fi atinsă prin concentrarea pe lucrurile pe care le putem controla și prin detașarea de rezultatele care sunt în afara controlului nostru.

Virtutea ca bine suprem: Virtutea este considerată esențială pentru o viață bună. A fi virtuos înseamnă a acționa cu înțelepciune, dreptate, curaj și moderație. Când acționezi virtuos nu ai ce să regreți, iar toate cele bune vor fi cu tine.

Indiferența față de plăceri și suferințe exterioare: Fericirea adevărată vine din starea interioară, nu din condițiile externe. Pur și simplu nimic din lumea exterioară nu aduce liniștea sufletească: nici banii, nici lauda oamenilor, nici acceptarea lor și nici măcar îndeplinirea viselor, doar filosofia o poate face.

Reziliența: Stoicismul, dar și existențialismul, ne învață să privim dificultățile ca pe oportunități de creștere și să ne construim rezistența în fața stresului sau a dezamăgirilor. Astfel, conceptul de „amor fati” (dragostea pentru destin), propus de către stoici, iar apoi reactualizat de către Friedrich Nietzsche, sugerează să îmbrățișăm viața cu toate suferințele și provocările sale, ca un mod de a deveni mai puternici și mai înțelepți.

Iara acum că știm ce vom obține aplicând Stoicismul în viața noastră, hai să vedem cum o putem face în mod concret, și astfel să fim cu un pas mai aproape de liniștea sufletească.

Cum Stoicismul Poate Aduce Liniștea Sufletească

1. Acceptarea a Ceea Ce Nu Poți Controla

Una dintre cele mai importante lecții pe care stoicismul le oferă este acceptarea realităților vieții pe care nu le putem schimba. Aceasta include acceptarea inevitabilității anumitor evenimente, cum ar fi moartea sau comportamentul altor persoane.

E nevoie să admitem că ele se întâmplă, iar apariția sau întârzierea lor nu depinde de dorințele noastre. Poți să iubești din suflet un om, dar asta nu va garanta că va rămâne toată viața lângă tine. Poți să lucrezi zilnic la corpul tău și să îl hrănești cu cea mai bună alimentație, dar nu ai garanția că vei fi sănătos toată viața.

Învățând să acceptăm aceste realități, putem reduce anxietatea și stresul asociate cu încercarea de a controla ceea ce este dincolo de puterea noastră.

Și atunci, ce putem controla? În principal, reacțiile și acțiunile noastre. Învățând să ne concentrăm pe acțiunile noastre în loc de rezultate, putem diminua impactul negativ al factorilor externi asupra stării noastre mentale.

Aceasta este o tehnică psihologică vitală, folosită chiar în terapiile cognitiv-comportamentale, pentru a reduce anxietatea și sentimentele de neputință.

2. Focalizarea pe Acțiuni Virtuoase

Practicarea virtuților stoice – înțelepciunea, dreptatea, curajul și moderația – poate aduce o profundă liniște sufletească. Acest lucru se întâmplă deoarece acțiunile noastre sunt aliniate cu valorile cele mai înalte, dându-ne un sentiment de scop și direcție.

Când viețile noastre sunt ghidate de principii morale solide, suntem mai puțin susceptibili să fim perturbați de circumstanțele exterioare. Despre virtuți și cum ele construiesc liniștea sufletească am scris un articol chiar aici.

3. Redefinirea Perspectivelor despre Suferință și Plăcere

Stoicii ne învață să redefinim modul în care privim suferința și plăcerea. În loc să vedem suferința ca pe ceva pur negativ, o putem privi ca pe o oportunitate de creștere personală și de fortificare a caracterului.

Gândește-te cum ar fi fost viața ta dacă totul era lapte și miere. Nu aveai suferințe din care să extrage învățături care să te facă mai înțelept, nu aveai provocări și nici satisfacția cum că le-ai trecut, nu aveai pentru ce să lupți, pentru că ai deja totul, și astfel, nu valorează nimic.

Similar, plăcerile nu sunt văzute ca scopuri în sine, ci mai degrabă ca posibile capcane dacă devin centrul vieții noastre. Oamenii aleargă după plăcere, însă plăcerea nu aduce nici satisfacția, nici fericirea, ci doar o stare de bine temporară. Nu e nicio deosebire între tine și un hamster pe rotiță care aleargă după cașcaval, dacă scopul vieții tale este să sari dintr-o plăcere într-alta.

Cum aduce Stoicismul liniștea sufletească?

1. Gestionarea Emoțiilor prin Raționalitate

Stoicismul ne învață să evaluăm situațiile dintr-o perspectivă rațională, diminuând astfel impactul negativ al emoțiilor perturbatoare. Studiile din psihologia cognitivă au demonstrat că emoțiile sănătoasă care alcătuiesc liniștea sufletească și fericire pot fi susținute pe termen lung doar o gândire rațională puternică, gândire pe care o promovează Stoicismul.

Prin practica constantă a auto-reflectării și auto-disciplinei, stoicii învață să depășească frica, gelozia și tristețea, înlocuindu-le cu o stare de calm și acceptare. Asta nu înseamnă că nu simțim disconfortul și neplăcutul, dar învățăm să nu ne lăsăm copleșiți de sentimentele negative.

2. Reziliență în fața adversității

Filosofia stoică promovează dezvoltarea unei atitudini de neclintit în fața dificultăților. Acceptând că suferința și adversitatea sunt părți inevitabile ale vieții, stoicismul ne echipază cu uneltele necesare pentru a face față provocărilor fără a pierde din vedere echilibrul interior.

Acceptând că viața vine cu bune și cu rele, putem dezvolta o tărie interioară care ne ajută să trecem prin momentele dificile mai ușor. Este ca și cum antrenezi un mușchi: cu cât îl folosești mai mult, cu atât devii mai puternic.

3. Claritate și Scop în viață

Stoicismul oferă o direcție clară și un set de valori pe care să le urmăm. Acest cadru ajută la reducerea anxietății existențiale și la promovarea unui sentiment de scop și împlinire în viața personală și profesională.

Astfel, ajungi să vezi mai clar ce este important în viața ta și să elimini zgomotul care te distrage de la aceste lucruri esențiale. A avea un scop clar te poate face să te simți mai împlinit și mai liniștit.

Concluzie

Stoicismul, prin principiile și practicile sale, oferă unelte valoroase pentru navigarea complexităților vieții contemporane. Nu doar că ne învață cum să gestionăm mai bine situațiile dificile și emoțiile perturbatoare, dar ne și îndrumă spre o viață mai plină de sens și liniște sufletească.

Prin integrarea acestor lecții filosofice în viața cotidiană, stoicismul se dovedește a fi nu doar o filosofie teoretică, ci o cale practică spre îmbunătățirea sănătății mintale și emoționale.

Sper să găsești în stoicism un ghid util care să-ți aducă un plus de liniște în viața ta. Dacă ai nevoie de mai multe resurse sau vrei să discutăm mai mult despre asta, sunt aici pentru tine.

Lucian Pușcașu

***Dacă nu ai timp de citit, acest articol poate fi parcus și în format video pe YouTube.***

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *