Cu toții am avut experiența de a simți o legătură instantanee cu cineva după doar câteva secunde în prezența sa. La polul opus, probabil am întâlnit cu toții pe cineva care nu ne-a plăcut instantaneu, evitându-l. Aceste două lucruri diferite se datorează aceleiaşi cauze: efectul Halo.
A forma sau a distruge din start o legătură de conectivitate și de admiraţie faţă de o altă persoană durează doar câteva secunde. E un proces inconştient ce are la bază gradul de atractivitate şi de similaritate a persoanei cu care avem contact.
Atractivitatea constă în percepţia frumuseţii celeilalte persoane, iar similaritate e măsura în care ne regăsim pe noi înşine în persoana respectivă după trăsături fiziologice, de personalitate şi experienţa de viaţă.
Prin atractivitate ne simţim atraşi de omul cu care interacţionăm, iar prin similaritate formăm o conexiune emoţională şi un sentiment de solidaritate faţă de el. Cele două fenomene sunt foarte complexe, dar sunt explicate, cel puţin parţial, de efectul Halo.
Efectul Halo constă în cum anume un om îşi face o părere preconcepută despre un alt om încă din primele momente ale interacţiunii, bazată pe anumite trăsături specifice. În funcţie de părerea respectivă, el îşi va forma o părere generală despre persoana în cauză care, de cele mai multe ori, se dovedeşte a fi eronată.
În acest articol vei găsi toate informaţiile pentru a combate efectul halo când eşti afectat de el, şi cum să îl foloseşti pentru a deveni mai acceptat, mai atractiv şi mai plăcut social.
Cel mai important ingredient în formula succesului este să știi să te înțelegi cu oamenii. – Theodore Roosevelt
1. Atracția în Efectul halo
Efectul halo funcționează după următorul principiu: o caracteristică pozitivă a unei persoane afectează percepția generală a altor persoane despre ea.
Datorită efectului halo, oamenii asociază în mod automat trăsături de bunătate, încredere și inteligență cu persoane care sunt atractive. Astfel, încercăm în mod firesc să ne facem plăcuţi oamenilor care ne plac și să îi găsim atractivi.
Dacă oamenii te plac, te vor ierta pentru greșelile tale și își vor aminti de drepturile tale. De fapt, studiile arată că persoanele care sunt atractive fizic sunt mai capabile să-i convingă pe ceilalți. De asemenea, sunt percepute ca fiind mai prietenoase și mai talentate și au, de obicei, venituri mai mari.
„Atrăgător” înseamnă mai mult decât să arăți frumos. De asemenea, aceasta include capacitatea de a atrage oamenii către tine. Efectul atractivității transcende toate situațiile. De exemplu, sistemul judiciar, care se presupune că se bazează pe dovezi, a documentat cazuri în care atractivitatea a făcut o diferență dramatică.
Studii ştiinţifice
Într-un studiu din Pennsylvania, cercetătorii au evaluat atractivitatea a șaptezeci și patru de inculpați bărbați la începutul proceselor lor penale. Ulterior, cercetătorii au examinat procesele judiciare pentru deciziile din aceste cazuri și au constatat că bărbații frumoși au primit sentințe semnificativ mai ușoare.
De fapt, acești cercetători au descoperit că inculpații atractivi aveau de două ori mai multe șanse să evite timpul închisorii decât inculpații neatractivi. În același studiu, un inculpat care arăta mai bine decât victima sa a fost evaluat cu o amendă medie de 5.623 dolari; dar când victima a fost mai atractivă, răscumpărarea medie a fost de două ori mai mare. Mai mult, jurații de sex feminin și masculin au arătat aceeași părtinire.
Efectul halo afectează și alegerile politice. În 1974, o comisie electorală federală canadiană a constatat că candidați atractivi primesc de două ori și jumătate mai multe voturi decât candidați neatractivi. Atunci când alegătorii au fost chestionați despre părtinirea lor, 73% au negat sugestia cum că au fost influențați de atractivitate.
Ia în considerare că efectul halo are aplicaţii şi în rutina ta zilnică. Spre exemplu, ai observat vreodată că adesea pare că înălțimea pare să aibă vreo relație cu poziția socială a unui om? Se pare adesea că cei mai înalți obțin locuri de muncă mai bune și au salarii mai mari.
Ai observat că există copii care par să poată scăpa de ceva? Au existat unele cercetări care arată că copiii atrăgători care se comportă greșit sunt considerați „mai puțin obraznici” de către adulți decât copiii mai puțin atractivi. În școala elementară, profesorii presupun adesea că copiii mai atractivi sunt chiar mai inteligenți decât copiii mai puțin atrăgători.
Când intrăm în contact cu cineva de sex opus, conceptul de atractivitate este accentuat. Femeile atractive pot convinge mai ușor bărbații decât cele neatractive, iar bărbații atractivi pot convinge femeile mai ușor decât o pot face bărbații neatractivi.
Vedem exemple evidente în jurul nostru. La convenții și expoziții comerciale, marile corporații își umplu spațiul cu femei sexy și atractive. Într-un studiu, bărbații care au văzut un anunț auto nou care includea un model feminin seducător au evaluat mașina drept mai rapidă, mai atrăgătoare, mai scumpă și mai bine concepută decât bărbații care au văzut același anunț fără model.
În plus, studentele care sunt percepute ca fiind mai atractive de către profesorii lor, primesc adesea note mult mai mari decât femeile neatractive. Nu este neobișnuit faptul că managerul unui restaurant sau al unui club să angajeze femei atractive. Ele sunt perfecte pentru tipul de public pe care îl au: în general bărbaţi.
Atractivitatea fizică e un indicator pasiv al competenţelor de persuasiune
Mai multe studii au concluzionat asta:
1. În studiile făcute pe studenţii din mai multe campusuri universitare, s-a dovedit că studentele percepute de către facultăţile de care aparţin drept atractive, au primit substanţial mai multe puncte la examene, decât media notelor studenţilor băieţi, sau a fetelor neatractive. (studii realizate de J.E. Sieger)
2. In studiile relatate direct cu procesul de persuasiune, s-a descoperit că femeile atractive pot schimba atitudinea bărbaţilor mai bine decât femeile neatractive (studii realizate de Milles & Aronson).
3. Deciziile de a ieşi la întâlniri până la a încheia căsătorii sunt adesea influenţate, într-o mare măsură, de gradul de atractivitate perceput. O varietate largă de cercetări au arătat că bărbaţii vor respinge sau refuza să iasă cu femei pe care nu le consideră atractive (sănătate precară, acte imorale, caracter respingător) Totuşi, se pare că femeile sunt mai puţin preocupate de cum arată fizic un bărbat, decât o fac aceştia (Studii realizate de R.E. Baber)
4. Oamenii din afara cercului social de cunoscuţi, străinii, sunt mai greu primiţi, cu o atitudine mai rece, în cercurile de prieteni deja existente, sau în orice fel de relaţie interpersonală, dacă sunt percepuți ca neatractivi fizic. (Studii realizate de D.Byrne, O. London, K. Reeves).
5. In studiul elaborat de Lewis & Brislin, 58 de femei şi bărbaţi au ieşit la o întâlnire cu o persoană de sex opus. Se pare că 89% dintre aceştia au luat decizia de a lua o a doua întâlnire datorită atractivităţii partenerului.
Concluzia acestor studii e uşor de intuit: oamenii atractivi fizic (în special femeile) sunt văzuţi mai agreabili, inteligenţi şi de încredere decât oamenii neatractivi. Da, poate ţi se pare puţin superficial acest aspect, dar asta e realitatea.
2. Similitudinea
Similitudinease rezumă la ideea că obiectele familiare sunt mai plăcute decât cele mai puțin familiare. Același lucru este valabil și cu oameni: Ne plac oamenii care ne sunt similari nouă. Atractivitatea şi similitudinea merg mână-n-mână.
Efectul halo se bazează, în principal, pe evaluarea atractivităţii celeilalte persoane, dar fără similitudine nu ar fi complet. Poate că mintea ta ajunge la concluzia că o persoană arată bine, dar asta e degeaba dacă nu simţi că te poţi conecta cu ea.
Studiile arată că avem tendința să ne placă și să fim mai atrași de cei care sunt la fel ca noi și cu care ne putem identifica. Îi preferăm pe cei care sunt atractivi, dar care reprezintă o parte din noi înşine. Dacă te uiți la oameni la o petrecere, vei vedea că ei gravitează instantaneu în jurul oamenilor care par a fi similari cu ei înșiși.
Cu cât ne simțim mai conectați cu cineva care ne place sau de care suntem atrași, cu atât ei devin mai convingători. Când creezi o legătură sau o conexiune instantanee, oamenii se simt confortabil şi înţeleşi în jurul tău. Vor simți că te cunosc de multă vreme și că se pot raporta cu ușurință la tine. Prin urmare, ei vor avea mai multă încredere în tine.
Cu toate acestea, este important să rețineți că conectarea cu ceilalți necesită o atitudine de sinceritate, multă practică și un interes real pentru cealaltă persoană. Orice ai face, nu lua relațiile cu oamenii într-o manieră superficială.
Studii ştiinţifice
Într-un studiu, manifestanții împotriva războiului au fost mai înclinați să semneze petițiile celor îmbrăcați în mod similar, și de multe ori nici măcar nu se deranjau să citească petiția înainte de a semna!
În mod similar, simţim nevoia de a ne orienta spre oameni care se îmbracă ca noi. În anii 1970, când tinerii au avut tendinta sa se imbrace fie “hippie, casual, clasic etc.”, cercetătorii au studiat efectele produse de stilurile de îmbrăcăminte.
Experimentatorii au cerut în campus o monedă pentru a efectua un apel telefonic. Când experimentatorul a fost îmbrăcat în același mod ca și studentul, cererea a fost acordată în mai mult de două treimi din toate cazurile. Când studentul și solicitantul erau îmbrăcați diferiţi, au fost furnizate monedele cerute în mai puțin de jumătate din încercări.
Numeroase studii au concluzionat că publicul este cel mai receptiv la persoanele care se îmbracă și acționează în mod similar. Într-un studiu realizat de psihologii de la Universitatea Columbia, cercetătorii au pus portofele care conțineau $ 2.00 cash, câte un cec de $ 26.30 şi buletinul proprietarului pe podea și o scrisoare pentru a da dovadă că portofelul a fost deja pierdut înainte.
Scrisoarea a fost scrisă proprietarului, exprimând intențiile sale de a returna portofelul cât mai curând posibil. Scrisoarea a fost, uneori, scrisă în limba engleză perfect, în timp ce alte ori a fost scris în limba engleză greşit gramatical, ca și cum ar fi scrisă de un străin.
Cercetatorii au vrut să vadă dacă portofelul va fi returnat mai frecvent atunci când cei ce îl găseau constatau că e al unui străin respectiv al unei persoane de aceaşi naţionalitate.
Studiul a constatat că doar 33% dintre respondenţi au înapoiat portofelul atunci când persoana care a scris scrisoarea a fost văzută ca fiind diferită, de altă naţionalitate, în timp ce 70% a înapoiat portofelul atunci când au crezut că erau similari cu cel ce scrisese scrisoarea.
Chiar dacă studiul e uşor complex, şi eşti tentat să crezi că e uşor rasist, ideea e lesne de intuit. Grupurile de oameni sunt adesea formate pe bază de trăsături comune, cum ar fi sex, vârstă, nivel de studii, interese profesionale, hobby-uri și de origine etnică. Spre exemplu, într-un studiu, cercetătorii au examinat rețelele sociale ale deținuților.
Datele arată că rasa prietenilor lor era de aceeaşi origine geografică ca şi deţinuţii din studiu. Totodată, prietenii acestora aveau aceleaşi tipuri de infracțiuni comise.
Cum poţi folosi efectul Halo în avantajul tău
După cum probabil ai observat, efectul Halo e mai mult unul pasiv decât activ. Oamenii ori te vor plăcea la primul contact, ori nu, indiferent de ceea ce faci. Dar asta nu înseamnă că nu te poţi pregăti până la primul contact.
Spuneam că atractivitatea şi similaritatea se bazează pe trăsături fizice şi de personalitate. Acum, dacă ai 1,60 m. şi eşti brunet cu ochii negri, nu ai să îţi schimbi înfăţişarea pentru cineva care preferă blonzii înalţi nici dacă ai putea, spre exemplu. Însă lucrarea pe trăsături de personalitate e alternativa cea mai bună şi cea mai accesibilă.
E un subiect atât de complex încât ar trebui să dedic separat articole speficice ca să înţelegi principiile exprimării personalităţii. Aşadar, o voi lăsa pe altădată, dacă va exista interes. Totuşi pentru că nu vreau să te las fără vreo explicaţie, îţi voi oferi patru puncte cheie pe care trebuie să le ai în minte pentru a folosi efectul Halo în avantajul tău.
Cercetatorii McCroskez, Richmond, și Daly spun că există patru pași esențiali pentru similaritate:. Atitudine, moralitate, cultură și aspect. La primirea unui mesaj convingător, ne vom pune următoarele întrebări subconstient:
1. Are vorbitorul aceleaşi credinţe ca mine? Dacă nu, care sunt ale sale?
2. Sunt atributele sale morale ca ale mele? Dacă nu, care sunt acestea?
3. Împărtășesc cu el acelaşi fond cultural? Dacă nu, cum vede el mediul social?
4. Sub ce formă arată el ca mine? Cum îi arăt asta?
De menţionat: dintre cei patru factori de similitudine, atitudinile și moralitatea sunt cei mai importanţi. Dacă ai aceste chestiuni în minte şi poţi găsi o manieră specifică prin care să le exprimi celuilalt vei folosi efectul Halo fără ca măcar tu să îţi dai seama. Vei avea o interacţiune frumoasă, naturală şi te vei conecta cu oamenii în cel mai bun mod posibil.
Lucian Puşcaşu
***Dacă nu ai timp de citit, acest articol poate fi parcus și în format video pe YouTube.***
* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebook, precum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*
#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger