Home » Blog » Emoții de bază: sănătoase & nesănătoase. Cele mai importante emoții?

Emoții de bază: sănătoase & nesănătoase. Cele mai importante emoții?

emoții de bază

Ne plac emoțiile. La nebunie. Oricât am valoriza cunoașterea, educația și aprofundarea științelor existente, parcă tot emoțiile ne fac mai mult cu ochiul. Și e un lucru normal. Nevoia experiențelor emoționale este mai caracteristică speciei noastre decât nevoia de cunoaștere și educație. Astfel, putem spune că avem anumite emoții de bază pe care ne e mult mai ușor să le simțim decât altele.

Desigur, paleta emoțională este extrem de vastă. Putem trăi de la cele mai superficiale și ușoare forme de emoții de bază, până la cele mai intense și profunde posibile.

În acest articol vom stabili care sunt acele emoții de bază pe care le experimentăm cel mai des în viața noastră, vom afla distincția între emoțiile sănătoase și nesănătoase, precum și adevărul din spatele mitului cum că emoțiile negative sunt rele și trebuie evitate.

Definiții clasice ale emoțiilor

Multă vreme s-a crezut că emoțiile sunt reactii subiective care apar la diferite evenimente de viață. Au un caracter profund personal prin faptul ca doar tu simti emotia, o experimentezi la nivel subiectiv.

Mai apoi, a apărut știința și a demonstrate că emoțiile nu sunt reacții, ci consecințe ale felului de interpretare a evenimentelor de viață. Mai exact, felul în care judeci un eveniment, fie într-o manieră pozitivă, fie într-una negativă, va determina emoția și valența ei specifică (pozitivă sau negativă).

În ultimii ani, știința a progresat și mai mult și a rafinat vechile teorii. Se pare că emoțiile nu sunt consecințe ale interpretărilor evenimentelor, ci chiar predicții ale corpului nostru, externalizate în lumea exterioară. Aceste predicții, dacă sunt validate vor da naștere unei emoții specifice. Am scris un articol doar pe această tema aici.

Emoții de bază

Dincolo de aceste teorii, avem și o parte mai practică care analizează fiecare emoție în parte. Astfel, de-a lungul timpului mai mulți cercetători au analizat emoțiile și, pe baza teoriilor lor, au clasat anumite emoții ca fiind emoții de bază.

Au existat zeci de psihologi care au cercetat emoțiile, însă nu s-a ajuns la o concluzie unanimă cu privire la care ar fi acele emoții de bază din care se nasc toate celelalte.

Spre exemplu, Paul Ekman a lansat ipoteza cum că ar fi șase emoții de bază: fericirea, tristețea, teama, furia, surprinderea și dezgustul. Un alt psiholog, Robert Plutchik spunea că sunt, de fapt, opt emoții de bază: acceptarea, furia, anticiparea, dezgustul, bucuria, frica, tristețea și surpriză.

Un altul spunea că sunt, de fapt, șapte emoții de baza: frica, tristețea, bucuria, furia, dezgustul, disprețul, surpriza. Un alt studiu mult mai recent, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, demonstrează existența a mai multor emoții de bază, cu un număr cercetătorii de 27 de categorii diferite de emoții.

Și, imediat după ei, mulți alții au încercat să afle care sunt, de fapt, acele emoții de bază pe care le simte un individ. Încă o dată, se pare că nu s-a ajuns la o concluzie unanimă. Prin urmare, încă nu putem știi cu exactitate care sunt emoțiile de bază. Dar, în opinia mea, nici nu trebuie.

Emoții sănătoase vs. nesănătoase

Nu prea contează care sunt principalele emoții de bază. În termeni mai practici, contează să aflăm care sunt emoțiile sănătătoase respectiv nesănătoase, să avem capacitatea de a le distinge și de a le trăi în viața noastră pe cele benefice nouă.

Astfel, fără alte adăugiri, putem spune cu certitudine că avem două categorii de emoții de bază: funcționale și disfuncționale.

Emoțiile funcționale sunt cele sănătoase. Ele ne ajută în îndeplinirea scopurilor, provoacă uneori un sentiment de plăcere, alteori de motivație, au o intensitate medie, potrivită, și provin dintr-un stil de gândire rațional, conform cu realitatea obiectivă.

În schimb emoțiile disfuncționale sunt cele nesănătoase. Elene sabotează în îndeplinirea scopurilor, provoacă distres și dizabilitate, sunt extrem de intense și provin dintr-un stil de gândire irațional, care nu este conform cu realitatea văzută obiectiv.

Diferența dintre funcționalitate și valența emoțională

Pe lânga categoria de emoții prezentate anterior, mai putem avea o altă categorie de emoții de bază la fel de însemnată, construită după criteriul valenței emoționale. Astfel, avem emoții pozitive, respectiv emoții negative.

Nu le voi detalia deoarece sunt destul de intuitive, plus că am scris articole separate pentru fiecare. Ce este important să reținem este diferența dintre emoțiile pozitive & negative și emoțiile funcționale și disfuncționale. Nu sunt același lucru.

Intuiția ne-ar putea spune că emoțiile nesănătoase sunt cele negative, iar cele sănătoase, cele pozitive. Această credința o poți testa chiar tu. Imaginează-ți că ai trăi doar emoții pozitive toată viața. E un scenariu ipotetico-irealist. Ar fi lipsit de farmec, de provocări, de un contrast între bine și rău. Ar fi o viață plictisitoare, mai simplu spus.

Însă cu privire la sănătate, lucrurile stau cu totul altfel. Sănătatea este preferabilă și posibilă. Poți fi foarte sănătos în cea mai mare parte a vieții. Este de dorit să fii sănătos și să te menții așa.

Din cele două fraze rezultă că emoțiile sănătoase sunt cele benefice nouă, indiferent dacă sunt pozitive sau negative (pentru că sunt inevitabile).

Este posibil să fii în cea mai mare parte a vieții tale sănătos, fiind indicat să fii cât mai sănătos cu putință. Însă emoțiile negative sunt indispensabile pentru funcționarea noastră și pentru parcursul vieții noastre.

Emoții de bază pentru sănătatea mintală

Bun. Acum că am stabilit principiile funcționalității și ale disfuncționalității, putem construi o nouă categorii de emoții de bază, cu aplicații pentru sănătatea mintală.

Emoții funcționale negative (nemulțumire, tristețe, îngrijorare…)  Emoții disfuncționale negative (furie, depresie, anxietate…)
Emoții funcționale pozitive (bucurie, curaj, speranță, mulțumire…)Emoții disfuncționale pozitive (euforie, curaj nebunesc, speranțe nerealiste, mândrie…)  

Ideea este să distingem emoțiile sănătoase de cele nesănătoase pentru a ne păstra și optimiza sănătatea mintală. Acum, cu privire la emoțiile pozitive disfuncționale nu sunt foarte multe de zis.

Ele apar, de regulă, prin inducerea unor substanțe (drogurile care oferă o cantitate enormă de dopamine în creier), ori pe fondul unor emoții negative disfuncționale (speranța deșartă cum că partenerul se va întoarce la noi, curajul nebunesc de a începe o afacere, deși nu exista un plan sau capital financiar în acest sens).

O altă emoție pozitivă disfucțională specifică este mândria. A fi mândru nu e tot una cu a fi mulțumit de tine. În primul caz îți umfli ego-ul cu afirmații tot felul de nerealiste, îți exagerezi realizările și capacitățile, iar acest lucru va duce la probleme de percepție a realității și a propriei persoane. Dacă însă ești doar mulțumit de tine însuți, atunci vei experimenta o emoție pozitivă funcțională.

Ce vom face noi de aici înainte este să ne concentrăm pe emoțiile negative, funcționale și disfuncționale. Scopul este ca tu să le deosebești pe undele de altele. Astfel, avem următorul tabel cu câteva emoții mai frecvente. Am specificat contextele în care apar, pe baza a ce fel de creințe se întemeiază și natura emoției respective.

Credințe despre domeniul perceput  Natura convingeriiEmoțiaNatura emoției
Vulnerabilități manifestate în public în mod nevoitIrațional  RușineDisfuncțională
Rațional  RegretFuncțională
Încălcarea codului moral personal  Irațional  VinovățieDisfuncțională
Rațional  RemușcareFuncțională
Eșec, pierderi ce au consecințe în viitor  Irațional  Trăire depresivăDisfuncțională
Rațional  TristețeFuncțională
Trădare din partea apropiaților  Irațional  Rănire emoționalăDisfuncțională
Rațional  DezamăgireFuncțională
Pericol/ amenințare percepută    Irațional  AnxietateDisfuncțională
Rațional  ÎngrijorareFuncțională
Încălcarea unor reguli personale, de către sine sau de către alții  Irațional  FurieDisfuncțională
Rațional  NemulțumireFuncțională
Apariția unui alt partener în relația trecută, prezentă sau potențialăIrațional  Gelozie morbidăDisfuncțională
Rațional  GelozieFuncțională

Emoții de bază: ce este important

Acest tabel are rolul de a te face conștient de emoțiile tale. Dacă a fost o perioadă în care ai simțit emoții negative disfuncționale, ori poate chiar le mai simți și în prezent, vreau să știi că ele apar pe fondul unei gândiri iraționale, nerealiste.

Soluția este să modifici tiparele tale de gândire. Astfel vei avea parte de emoții negative sănătoase, care nu te vor mai face să te simți atât de rău. Despre principiile raționalității și a gândirii funcționale am vorbit deja în acest articol.

Totuși, pentru că vreau să rămâi cu o idee referitoare la funcționalitatea emoțiilor, vom lua câteva emoții separate și le vom analiza, în linii mari, pentru a înțelege cum ar trebui să decurgă schimbarea. Am atașat link-uri separate către articole ce tratează specific emoția respectivă

1. Anxietatea

– tehnici de relaxare: inveți o tehnică sau mai multe acasă și le aplici in situațiile de viață ce trezesc anxietate

– tehnici mindfulness: meditația este folosita ca formă de autoreglare emoțională. Învață să meditezi și aplică această competență situații de viață anxiogene

– reglarea catastrofizării: e nevoie să analizezi gravitatea evenimentului și să-ți dai seama că nu e cel mai rău lucru posibil.

2. Depresia

-ai arousel scazut, lipsă de chef de viață. Deci trebuie sa îți crești arouselul psihologic prin activare comportamentale: faci anumite lucruri care cresc plăcerea psihologică.

-cognitiv: evaluare contextuală, si nu globală asupra propriei persoane, cu privire la aspectele negative

3. Furia

-arousel crescut: ieși din contextul care îți provoacă furia.

-cognitiv: toleranța scazută la frustrare. Acceptă unele situații. Conștientizează diferența între “nu imi place” și “nu tolerez”.

4. Vinovatia

-e tot un fel de depresie pentru ca vine evaluare asupra propriei persoane, dar care se manifestă prin remușcari.

-redu auto-deprecierea. Trebuie să îți dai seama că nu ești tu cauza totală pentru lucrurile negative

-flexibilizezi percepția cu privire la norme: vinovăția apare din orientarea spre trecut într-o situație în care n-ai îndeplinit normele etice. E nevoie să îți dai accepți ideea că faci tot ce poti, dar uneori mai dai greș.

Disfuncțional (nesănătos)Funcțional (sănătos)
DepresivTrist
AgresivNemulțumit
PanicatÎngrijorat
VinovățiePărere de rău

Mai multe emoții negative decât pozitive

După cum am mai spus și în alte articole, emoțiile negative au valoare adaptativă. Sunt mai multe emotii negative decat pozitive deoarece ele au rol în supraviețuire. Emoțiile sunt acolo pentru a te ajuta sa faci față pericolului.

Asta nu înseamnă că oamenii experientează mai multe emoții negative decât pozitive, ci doar că sunt mai multe pentru că este mai important sa te ferești de pericole.

Concluzie

Deci emotiile sunt acele manifestări ale corpului nostru pe care le experimentăm în situații concrete de viată. Ele au o componenta fiziologica si o componenta cognitivă, de interpretare, totodată, caracterizându-se prin trăirea subiectivă pe care o avem.

De-a lungul timpului s-au făcut cercetări, iar mulți experți au propus diferite clasificări în a stabili care sunt emoțiile de bază. Încă nu avem o astfel de categorie, dar nici nu e neapărat necesar.

Ce ne interesează pe noi este gradul în care o emoție este sănătoasă pentru noi, ce o determină să fie nesănătoasă și cum putem să o modificăm pentru binele nostru.

Astfel, conform principiului valenței și raționalității, avem patru categorii de emoții de bază. Orice emoție ai experimenta, ea poate fi localizată în una din cele patru cadrane in functie de criteriile anterior menționate: intesitate, durată, frecvență, interpretare dezadaptativă sau adaptativă.

Lucian Pușcașu

P.S. Apropo. Titlul era o întrebare capcană. 🙂 Toate emoțiile sunt importante și apar la un moment dat în viața noastră. Însă unele sunt emoții mai prezente, într-o formă mai “pură”, motiv pentru care le numi “emoții de bază”, iar majoritatea emoțiilor sunt un amestec rezultat între aceste emoții de bază. Dar despre cum se combină emoțiile vorbim într-un articol viitor. 

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

2 comentarii la „Emoții de bază: sănătoase & nesănătoase. Cele mai importante emoții?”

  1. Pingback: Devino eficient. Principii psihologice pentru a-ţi dezvolta autodisciplina

  2. Pingback: Terapia rațional-emotivă. Metoda simplă în a trata anxietățile și depresia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *