Sari la conținut
Home » Blog » Ipohondria. Frica şi vulnerabilitatea nesănătoasă de a te îmbolnăvi

Ipohondria. Frica şi vulnerabilitatea nesănătoasă de a te îmbolnăvi

ipohondria

Ipohondria mai este numită și anxietatea de sănătate. Mai exact, ipohondria este frica excesivă de a te îmbolnăvi. În acest articol vom analiza ipohondria cauzată de o posibilă traumă emoțională și vom oferi pașii concreți pentru a o trata.

Cum se manifestă ipohondria

Iohondria pleacă dintr-o capcană mentală ce presupune credinţa cum că pericolul se află peste tot.

1. Ai sentimentul că urmează să se întâple ceva rău. Oricând se poate întâmpla o nenorocire.

2. Te temi că vei fi infectat cu o boală gravă.

3. Te temi că vei fi victima unui răufăcător sau că va veni un cataclism.

4. Eşti anxios. Ai atacuri de panică.

5. Îţi verifici permanent corpul şi senzaţiile din interiorul lui să vazi dacă e ceva în neregulă.

6. Ai temerea că îți vei pierde bani, casă, oameni, posesiuni sau orice alt tip de pierdere.

7. Ai senzaţia că vei înnebuni cât de curând.

Consecințele aduse de ipohondrie

1. Sănătate şi boală. Hipersensibil faţă de propriu corp. Crezi că oricând se poate întâmpla ceva grav.

2. Pericol. Un sentiment exagerat de pericol iminent, ce nu reflectă realitatea. Îţi e frică de dezastre naturale şi de tot ceea ce nu e sub controlul tău.

3. Sărăcie. Ai senzaţia că vei da în faliment. Îţi faci economii în mod obsesiv.

4. Pierderea controlului. E dezastrul de natura psihologică ce ţi se poate întâmpla.  Ai senzaţia că vei înnebuni, sau câ îţi vei pierde controlul, în vreo formă sau alta. Aici intră atacurile de panică de obicei.

Cum știi că ipohondria are origini în evenimente traumatice?

1. Stil de preocupare excesivă de la părinţi. Şi ei sunt extrem de temători. Probabil să fi avut o fobie sau ceva. Învăţare prin modelare.

2. Convingerea cum că eşti prea delicat pentru lumea exteioară.

3. Unul din părinţi ţi-a repetat în repetate rânduri că pericolele sunt la tot pasul.

4. Tu sau părintele tău a suferit un accident ori un eveniment traumatic. De aici convingerea cum că oricând se poate repeta.

Emoția caracteristică în capcana vulnerabilității și bolii

Emoţia caracteristică este anxietatea, iar capcana vine din minimizarea propriilor capacităţi de a face faţă situaţiilor dificile şi exagerarea situaţiilor rele, ridicându-le la gradul de catastrofă.

Ipohondria în relații

1. Parteneri protectivi, ce oferă sentiment de siguranţă împotriva bolii şi dezastrelor.

2. Empatic, atent la nesiguranţe şi care te poate calma.

3. Îi comunici fricile partenerului, iar el le acceptă. Perimiţi partenerului să te protejeze de aceste frici.

4. Aveţi împreună o viaţă socială limitată din cauza restricţiilor impuse.

5. Comportamente obsesiv comupulsive şi credinţa în superstiţii,

Tratament pentru ipohondrie

1. Caută originea capcanei. Trauma sau comportament învăţat de la unul dintre părinţi.

2. Vorbeşte copilului interior din tine. Oferă-i un adult responsabil.

3. Analizează costurile şi beneficiile unei vieţi defensive pentru a te motiva în schimbare.

4. Fă o ierarhie cu situaţiile de care îţi este frică, precum şi una despre fricile specifice. Nu uita să te răsplăteşti după fiecare progres.

5. Cere ajutorul apropiaţilor pentru a depăşi fricile. Renunţă la comportamentele de evitare şi de siguranţă.

6. Abordează aceste frici atât în imagerie, cât şi în viaţa reală.

7. Estimează în mod realist, pe bază de dovezi logice şi empirice, probabilitatea unui eventual dezastru. Foloseşte informaţii dovedite şi renunţă la propria intuiţie care vine din frică.

Stiluri comportamentale ce întăresc ipohondria

Stilurile de coping sunt modalități comportamentale ale unei persoane, modalități care vin ca reacție a unei traume emoționale. Mai exact, sunt date de modalitățile de a te comporta în contexte similare celor din trecut care îți activează ipohondria.

1. Capitulare: Catastrofizezi situațiile cu potențial risc de îmbolnăvire. Un exemplu ar fi pandemia de virus Covid-19.

2. Evitare: Eviți obsesiv locurile cu potențial de infecție, ori transmiterea de boli (locuri publice, spații închise etc)

3. Contraatac: Acționezi fără măsuri de precauție.

Concluzie

Ipohondria e frica nejustificată de a te îmbolnăvi. La fel cum orice lucru în viață luat în exces îți face mai mult rău decât bine, la fel și măsurile de precauție pe care le iei îți dăunează mai mult decât boala în sine.

E bine să fii precaut, dar nu exagera. Evaluează în termeni realiști riscurile de a te îmbolnăvi și nu te proteja în mod inutil. Poate îți crești foarte puțin șansele de a nu lua un virus sau vreo boală, dar costurile comportamentelor tale de siguranță sunt mult mai mari.

Bucură- te mai mult de viaţă. Protecţia continuă te face să duci o viaţă lipsită de satisfacţii. Prețul plătit pe termen lung este mult mai mare decât beneficiile diminuării unor riscuri oricum aproape inexistente.

Lucian Pușcașu

Dacă nu ai timp de citit, acest articol poate fi parcus și în format video pe YouTube

P.S. Am scris un eBook complet, de 38 de pagini, doar despre anxietate. eBook-ul conține informații teoretice scrise într-un limbaj foarte simplu care te vor ajuta să te familiarizezi cu conceptul de anxietate, precum și intervenții specifice pentru fiecare tulburare de anxietate luată izolat. Doar aruncă un ochi .

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *