Home » Blog » Optimismul. Un antidot împotriva problemelor emoționale sau o prostie?

Optimismul. Un antidot împotriva problemelor emoționale sau o prostie?

optimismul

Optimismul este o trăsătură de personalitate atât de benefică încât te poate apăra de multe probleme emoționale și chiar îți poate îmbunătăți calitatea subiectivă a vieții în ansamblul ei. Din păcate, optimismul este uneori prost înțeles și greșit folosit astfel că poate îngreuna mai mult starea de bine.

Prin urmare, în acest articol vom analiza optimismul, de ce este o componentă atât de important în păstrarea sănătății mintale, cum poate el fi dezvoltat și care sunt consecințele pe care le aduce.

Optimismul este o trăsătură de personalitate

Ca orice altă trăsătură de personalitate, optimismul are substrat genetic și este relativ stabil în timp. Însă optimismul poate fi antrenat și dezvoltat prin adoptarea unor tipare de gândire de tipul expectanțe pozitive pentru viitor, cultivarea emoțiilor de tip speranță, setarea unor limite realiste cu privire la rezultate și conștientizarea legăturii dintre timpul investit și rezultatele așteptate.

Diferența dintre optimism și gândire pozitivă

Optimismul presupune a vedea viața și viitorul într-o manieră pozitivă. Optimismul se bazează pe credința cum că lucrurile bune vor veni în viața mea, dar sunt legate în mod cauzal de propriile eforturi. Trebuie să remarcăm că optimismul este pur subiectiv și construit în raport cu obiective și experiențe personale și nu există un optimism de tip obiectiv.

Gândirea pozitivă însă reprezintă așteptările mele cu privire la faptul că lucrurile trebuie să se termine cu bine sau cum îmi doresc eu, însă de cele mai multe ori nu se întâmplă asta. În gândirea pozitivă mă aștept să se întâmple ce este cel mai bine, dar nu îmi pun problema dacă asta se va și întâmpla.

În optimism însă, am expectanțe pozitive cu privire la viitor, dar sunt conștient că trebuie ca ele să fie setate în limitele realității și că trebuie să depun eu eforturi în direcția așteptărilor mele. Gândirea pozitivă zugrăvește cai verzi pe pereți fără pensulă, iar optimismul îmi oferă speranța că tabloul meu va ieși bine într-un final, indiferent de conținut.

Optimismul nerealist poate fi concretizat în

-ideea de noroc (jocuri de noroc, pariuri sportive)

-procesarea selective a stimulilor (te uiti doar la diferite aspecte din lumea reală și eviți pe cele negative)

-speranța și persistența iluzorie în idei și sarcini (credința cum că persoana iubită se va reîntoarce)

Optimismul și eveimentele aversive (negative)

Optimismul presupune credința cum că experiențele de viață apar și din surse externe, nu doar interne cauzate de mine, cum ar fi moartea cuiva drag, neîndreptățirea ce mi se face sau furtul de bunuri.

Optimismul nu înseamnă să cred că toate acestea nu mi se vor întâmpla, ca în cazul gândirii pozitive, ci presupun faptul că îmi pot mobiliza resursele interne pentru a le combate. Am în vedere faptul că evenimentele aversive sunt de moment, că voi trece peste ele în scurt timp. Asta îmi oferă speranța de a vedea dincolo de ele și de a-mi păstra starea de bine și spiritul intacte.

Totodată, prin optimism reușesc să evaluez negativul din viața mea ca fiind o chestiune particular și nu una general care să-mi afecteze viața în ansamblul ei. Optimismul se manifestă prin credința cum că, în general, lucrurile bune sunt mai probabile decât lucrurile rele;

Optimismul are efecte benefice pentru sănătatea mintală

Conform studiilor, optimismul ne face să fim mai rezilienți în fața factorilor nocivi din viața noastră și acționează ca un scut împotriva posibilității dezvoltării problemelor emoționale.

Totodată, oferă oportunitatea de a dezvolta o mai bună toleranță la frustrare și îmbunătățește șansa de recuperare în perioada de covalescență rezultată în urma unei tulburări mintale sau fiziologice.

Beneficiile optimismului aduse în plan psihologic

– corelație pozitivă cu satisfacția personală și starea de bine

– corelație negativă cu anxietatea și depresia

– setează expectanțe pozitive cu privire la atingerea unui rezultat

– mobilizează resursele interioare în vederea atingerii unui rezultat

– activează o emoție specială numită speranța, emoție pe baza căreia poți realiza lucruri aparent imposibile

– distres mai redus, mai ales în fața evenimentelor negative

– angajarea mai frecventă în comportamente sănătoase și mai rar în comportamente de risc

– speranță de viață mai lungă

Problemele pe care le poate ridica optimismul

Așa cum spuneam adineauri, putem avea deseori predispoziția unui optimism nejustificat care se bazează pe o gândire pozitivă nesănătoasă. Trebuie să existe o balanță între optimism și conștientizarea limitelor realității. Astfel, se formează optimismul realist de care ai nevoie

-Optimismul nostru tinde să cadă mai mult pe noi înșine decât pe ceilalți, cee ace poate fi o capcană. De ce să reușești tu și nu celălalt? De că să fi tu mai norocos? De unde ști că lucrurile bune ți se vor întâmpla ție și nu cele rele?

– Predicții eronate cu privire la viitor pe baza trecutului. Tindem să ne amintim mai mult lucrurile pozitive din trecutul nostru decât pe cele negative. Prin urmare, avem tentația să credem că ni se vor întâmpla mai multe lucruri bune decât rele în viitor, iar asta ne face vulnerabili. Astfel că, viitorul optimist e mai aproape de realitate decât viitorul negativ.

– Suntem seduși de evenimentele viitoare pozitive mai mult decât cele trecute. Asta ne poate face dependenți de plăceri viitoare și uităm să rămânem ancorați în prezent și să fi recunoscători pentru ce am trăit în trecut.

– Evitarea situației neplăcute din prezent prin concentrarea unor evenimente pozitive din viitor. Dacă treci printr-o perioadă mai dificilă, e mai mult decât indicat să nutrești speranțe că lucrurile vor fi mai bune pe viitor.

Însă vei înrăutăți lucrurile dacă te arunci în fanteziile viitorului și uiți să rezolvi problema din prezent. Speranța spre viitor trebuie să fie un combustibil motivațional de a acționa pentru a-ți rezolva situația neplăcută din prezent și nu o metodă de a te rupe de realitatea tristă în care trăiești.

Optimismul în relațiile romantice

Optimiștii percept un suport mai accentuat din partea partenerului și găsesc soluții mai eficiente în conflictele din cadrul relației. În relațiile romantice, câteva studii au sugerat că optimismul prezice o satisfacție mai mare în relația respectivă și o probabilitate mai redusă la o eventuală despărțire. De ce ar putea optimiștii să aibă experiențe mai pozitive în relații? Pentru că influențează interpretarea comportamentelor celor din jur.

Propunem că, într-o relație strânsă, această interpretare se poate manifesta ca suport perceput, credința că partenerul este capabil și dispus să ofere sprijin, dacă este necesar. Sprijinul perceput este asociat cu prejudecăți pozitive în evaluarea și amintirea comportamentelor de susținere în interacțiuni specifice.

Iar sprijinul perceput are, la rândul său, o serie de beneficii: îi determină pe indivizi să simtă că relația lor le facilitează obiectivele personale și obiectivele comune relației și poate reduce stresul din cadrul relației.

Concluzie

Optimismul este o atitudine mentală care reflectă măsura în care oamenii dețin speranțe favorabile generalizate pentru viitorul lor. Optimismul ește tendința de a privi aspectele pozitive ale unei situatii si de a astepta rezultatele cele mei favorabile, iar dacă ele nu apar, să am credința ca la final lucrurile se vor termina cu bine.

Optimismul e corelat cu o bunăstare subiectivă mai bună în situații dificile, cu un nivel mai ridicat de angajament în planuri de viitor și în luarea de măsuri proactive pentru protejarea sănătății mintale și fizice, în timp ce gândirea pozitivă este asociată cu comportamente care dăunează sănătății.

Optimiștii par, de asemenea, sa reziste mai bine decat pesimiștii in relatii și în general, modelele comportamentale ale optimistilor par să fie sănătoase cu privire la orice aspect din viața noastră.

Dacă consideri că nu poți fi optimist din cauza trecutului greu prin care ai trecut, se prea poate să fi învățat neajutorarea învățată, care e opusă optimismului. Ai un articol separat pe această tematică chiar aici, ne vedem acolo.

Lucian Pușcașu

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.