Home » Blog » Devino eficient. Principii psihologice pentru a-ţi dezvolta autodisciplina

Devino eficient. Principii psihologice pentru a-ţi dezvolta autodisciplina

autodisciplina

Cred că intuim cu toţii ceea ce ar presupune autodisciplina. Trebuie doar sa faci acele lucruri care trebuie sa le faci indiferent de emoţiile pe care le simţi. Asta ar fi autodisciplina. Toţi ştim acele lucruri pe care trebuie sa le facem, dar parcă emoţiile ne trag inapoi, iar apoi raţionalizăm spunând că merită să ne şi relaxăm.

Productivitatea diferă de la o zi la alta pentru majoritatea oamenilor. Autodisciplina fluctuează după propriile stări emoţionale, motivaţie şi “chef”. Uneori ai impulsul de a face diverse lucruri, alteori vrei doar să leneveşti.

Pe lângă emoţii, poate apărea și scuza timpului. Din punct de vedere obiectiv, ai destul timp. Sunt 24 de ore la dispoziţia ta. Nu e problema că nu ai avea timp să faci într-o zi ceea cea ţi-ai programat. Problema e ca tu îţi petreci timpul cu activitati neproductive, de aceea nu îți mai rămâne timp. E un clișeu pe care toți îl știm.

Mi-am propus să găsim care sunt adevăraţii factori care influenţează şi determină disciplina unui om, indiferent de starea pe care o simte. Astfel, am să îţi ofer câteva principii din psihologie pe care le poţi folosi pentru a deveni mai productiv, formându-ţi autodisciplina.

1. Pune acţiunea înaintea emoţiilor

Uneori e mai bine să pui carul înaintea boilor, cum s-ar spune. Aşa e şi în cazul de faţă. Pur şi simplu inspiraţia, dorinţa şi plăcerea de a lucra nu vin la comandă. Așteptăm prea mult să ne vină motivaţia. Scopul final ar fi să realizezi cât mai multe lucruri într-un timp cât mai scurt, ori aşteptarea înseamnă amânare, în cazul de faţă.

Singurul lucru cu adevarat functional este să începi să faci lucrurile, indiferent de cum te simţi. După principiul “pofta de mâncare vine mâncând”, când pui comportamentele pe primul loc, gândurile şi emoţiile ce te motivează vor veni pe parcurs.

Desigur, e foarte important să exploatezi la maximum motivaţia şi momentele pline de revelaţie atunci când acestea apar pentru obiectivele tale, dar de obicei ele vin când vor ele. Rezultatele şi performanţa vin 80% din autodisciplina pe care o ai şi doar 20% din motivaţia şi inspiraţia de moment.

2. Creează un context favorabil

Probabil ai auzit despre călugarii budişti care caută continuu starea de iluminare. Ei au o stare de prezenţă şi de pace interioară mult peste a oamenilor din civilizația modernă. Care crezi că e motivul principal? Au ei vreo înclinaţie înnăscută pentru aşa ceva? Sunt mai buni şi mai eficienţi decât majoritatea oamenilor? Sunt mai inteligenti sau mai norocoşi? Foarte puţin probabil.

Factorul principal este mediul în care traiesc. E destul de logic. Fără reţele de socializare, fără oameni toxici, fără mâncare proastă, fără bătăile de cap ale lumii moderne. În schimb, budiştii au un templu, o rutină de metidaţie zilnică, o comunitate de alţi 99 de fraţi călugări care fac acelaşi lucru ca şi ei.

Păi, în astfel de condiţii, e normal să ai o stare de prezenţă, de pace şi de iluminare mult mai accentuată decât marea majoritate dintre oameni pentru că stai într-un mediu atât de curat şi de calm care îţi permită să îţi desfăşori activităţile şi să îţi trăieşti viaţa conform cu propriile principii.

Același lucru e valabil și pentru tine. Contextul în care stai îţi influenţează covârşitor de mult autodisciplina. Rezultatele slabe vin în lipsa unui mediu favorabil. Schimbă-ţi mediul în care trăieşti dacă vrei noi rezultate.

Întreabă-te de ce ai nevoie cu tine în cameră pentru a face lucrurile productive. Fiecare obiect din mediul în care trăieşti te ancorează într-o anumită stare care poate fi fie de leneveală, fie de productivitate.

Aşadar, autodisciplina se dezvoltă contextualizat. Pentru a fi mai productiv, preferabil ar fi să ai o cameră doar pentru asta. O camera a ta care să fie acolo doar pentru munca pe care o faci. Dacă nu se poate, măcar du-ţi telefonul, mâncarea şi orice alte lucruri care contravin cu scopurile tale şi sabotează autodisciplina, în altă cameră.

3. Raportează-te la valorile tale și ia-ţi un angajament!

În primul rând, dacă îţi iei un angajament public spre exemplu, e în joc reputaţia ta faţă de ceilalţi oameni. Dacă îţi iei un angajament faţă de tine însuţi, atunci angajamentul e faţă de tine însuţi. În orice caz, angajamentul aduce consecinţe puternice asupra propriei persoane.

Cu cât sunt mai multe lucruri în joc, cu atât autodisciplina va fi mai necesară. În astfel de momente, lipsa de chef şi distracţiile îşi pierd din putere. Intervine instinctul conservator care doreşte să menţină părerea bună despre noi înşine în faţa celorlalţi şi, în cele din urmă, în faţa noastră.

Aşadar, ia-ţi un angajament ferm şi ţine-te de el. Ştiu că neîndeplinirea lui poate aduce foarte mari neplăceri, dar merită să rişti. Proiectul ce-l ai de făcut necesită toată disciplina ta, deci pentru asta, trebuie să te foloseşti de toate resursele pe care le ai.

Un al doilea lucru, la fel de important, este raportarea la lucrurile care au importanţă pentru tine prin valorile personale. Din ele îţi extragi o motivaţie mult mai puternică decât cea obişnuită, de toate zilele.

Prin valori tu conştientizezi ceea ce te defineşte şi ceea ce vrei să obţii. Valorile trebuie exprimate în comportamente concrete, iar autodisciplina e garanţia faptului că aceste comportamente vor fi concretizate şi puse în aplicare. Pentru că o valoare care nu e pusă în practică în viaţa de zi cu zi, moare!

Aşadar caută să legi sarcinile pe care le ai de valorile cardinale. Poate eşti familist. Asta te va ajuta să te trezeşti dimineaţa să îţi duci fiica la şcoală. Poate valorizezi profesionalismul. Asta ar însemna să faci lucrurile bine, chiar dacă nu îţi plac. Orice sarcină ai avea, autodisciplina poate fi susţinută de lucrurile care au importanţă capitală pentru tine.

4. Agenda. Planifică-ţi activităţile

Timpul e o monedă de schimb pe care o primeşti gratuit şi care ţi se ia gratuit. Măcar investeşte-l în obiective. Pentru a reuşi să îţi prioritizezi mai bine timpul, trebuie să ai în minte anumite obiective care să îl ocupe. Un obiect condiţionat de timp e obiectivul ce face legătura dintre importanţa lucrului ce necesită obţinut şi programul de muncă aferent.

Aşa cum am mai spus şi în alte articole, creierul nostru funcţionează după regula simplă “dacă x atunci y”. Dacă vreau asta, trebuie să se întâmple cealaltă. Dacă vreau să obţin asta, trebuie să fac aia. Ai prins ideea. Prin aceste reguli tu îi spui minţii tale ce să facă şi ce să nu. Conştientizarea regulilor duce la îndeplinirea obiectivelor.

Deci e indicat să ai intenţii specifice. Cei care au agentă, realizează cam 60% din ce îşi propun, ceea ce e incredibil de bine deoarece nimeni nu realizează tot. Cei care au agendă realizează de 2,5 ori mai multe decât cei care nu o fac.

Oamenii îşi formulează intenţiile în două moduri: Intenţie generală: o să fac x şi y… şi intenţie implementaţională: La ora x fac y. Scopul tău prin folosirea agendei este să treci de la intenţii generale la intenţii specifice. Autodisciplina se realizează doar pe intenţiile specifice, deci nu le neglija.

5. Respectă regulile

Se spune că regulile se fac pentru a fi încălcate. Uneori poate e mai bine aşa, dar când faci apel la autodisciplină, principiul nu se aplică. Autodisciplina prinde cel mai bine consistenţă prin respectarea regulilor pe termen lung.

Regulile nu sunt rele în sinea lor. Am ajuns noi să avem resentimente faţă de ele din cauza faptul că sunt impuse de către alţii. Dar acum, ai dreptul să fii propriul tău stăpân. Regulile pot ajunge să te definească. Le poţi lua drept nişte angajamente faţă de tine însuţi. Aşadar, fixează-ţi câteva reguli ferme şi ţine-te de ele.

Regulile trebuie formulate explicit: “Nu iau micul dejun până nu meditez 20 de minute”, “Stau la birou timp de 50 de minute şi caut să studiez X lucruri. Nu am voie să mă ridic indiferent dacă am chef sau nu de studiat”, “de fiecare dată când va fi să mă cert cu prietena, nu am voie să mă pun la somn până nu merg să mă împac cu ea”. Ai prins ideea. Pune-o în aplicare!

6. Expectanţe pozitive

Numeroase studii arată că autodisciplina e puternic influenţată de expectanţele pe care le are individul cu privire la sarcina pe care o are de făcut. Mai exact, aici apare nelipsitul “cred că pot”.

Vorba asta a devenit atât de banală pentru că e utilizată de mai toată lumea ca încercare de a motiva pe cineva, de aceea şi-a pierdut din valoare. În realitate, credinţa că poţi face ceva e o condiţie absolut necesară. Fără să ai aşteptări pozitive cu privire la rezultat şi cu privire la tine însuţi, nici nu te vei apuca de treabă, iar autodisciplina va fi zero.

Așteptările proprii și așteptările celorlalți joacă un rol puternic în modul în care ne formăm autodisciplina, în consecință asupra performanței noastre. Astfel, având credinţe pozitive cu privire la propria performanţă de genul “cred că ceea ce fac are sens, fac acest lucru pentru că are valoare pentru mine etc.” autodisciplina va fi încurajată. Pe parcurs va ajuta la menținerea entuziasmului pentru continuarea şi finalizarea sarcinii ce o ai.

Concluzie

Autodisciplina e abilitatea de a deveni productiv. Autodisciplina e influenţată de stabilirea obiectivelor, acţiunea propriu-zisă, contextul în care ne executăm sarcinile şi de angajamentele personale pe termen lung.

Autodisciplina te face să fii conectat psihic la ceea ce e important. Îţi asigură stabilitatea gândurilor şi îţi oferă focus pe ceea ce e important pentru tine. Autodisciplina face ca sarcinile să devină mult mai natural de făcut. Astfel, nu va mai fi nevoie să te forţezi pentru că totul îţi va veni la îndemână, în rutina ta zilnică.

De aceea, cu cât îţi cimetezi mai mult autodisciplina pentru a deveni productiv într-un domeniu, cu atât vei avea mai multe şanse de a-l obţine. Gândurile şi expectanţele pe care le ai trebuie să fie orientate spre ceea ce este important pentru a maximiza disciplina şi eficacitatea sarcinilor tale. Astfel, ce e neimportant va dispărea de la sine.

Focus şi muncă constantă până deprinzi acea autodisciplină pe care o vrei. Asta e scopul final.

Preia cu bucurie saracinile tale zilnice și explorează la maxim resursele ce le ai într-un mod inteligent. Autodisciplina e singura cale de a ajunge la rezultate notabile pe termen lung.

Lucian Puşcaşu

P.S. Ti-am pus la dispozitie seria întreagă de articole dedicate autodisciplinei şi performanţei în realizarea obiectivelor:

1. Tot ce ştii despre disciplină e greşit! Disciplina nu ţine de talent sau voinţa

2. Cum poţi fi disciplinat fără să doară. Autocontrolul nu este tărie de caracter

3. Adevărata disciplină. Formează-ţi propriul stil de autocontrol al obiceiurilor

4. Deveno eficient. Principii psihologice pentru a-ţi dezvolta autodisciplina.

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

Un comentariu la „Devino eficient. Principii psihologice pentru a-ţi dezvolta autodisciplina”

  1. Pingback: Tot ce ştii despre disciplină e greşit! Disciplina nu ţine de talent sau voinţă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *