Home » Blog » Scapă de orice îngrijorare! Un material complet pentru a trata îngrijorările

Scapă de orice îngrijorare! Un material complet pentru a trata îngrijorările

îngrijorare

În acest articol voi oferi câteva informații extrase din eBook-ul Îngrijorare – scapă de ea! Intervenții cognitiv-comportamentale. Scopul acestui eBook este de a ajuta persoanele cu îngrijorări excesive să învețe să le diminueze și să aibă o minte mai clară și mai puțin afectată de incertitudine și de amenințări.

Practic, în acest eBook am condensat toate informațiile oferite de literatura de specialitate în ceea ce privește problemele de îngrijorare și tratamentul pentru a le combate.

Prin urmare, în acest articol mi-am propus să îți ofer câteva fragmente din întregul eBook, iar dacă vrei să afli tot ce trebuie să știi despre îngrijorare respectiv toate modalitățile și intervențiile în a o trata, poți achiziționa materialul complet, accesând pagina de “Shop” a site-ului www.semped.ro

Ce este îngrijorarea?

Termenul de “îngrijorare” este unul comun în limbajul nostru deoarece toată lumea se îngrijorează, nu doar tu. 😊 Spunem că o persoană este îngrijorată când se gândește că se va întâmpla ceva rău, când lucrurile nu-i merg cum și-ar dori, când “are multe pe cap” etc. Hai să vedem împreună cum definește literatura științifică îngrijorarea.

Îngrijorarea este un lanț de gânduri și imagini derulate pe un fond emoțional negativ și relativ incontrolabil. Reprezintă o încercare a individului de a se angaja în rezolvarea conflictelor interne cu origini într-o problemă al cărui rezultat viitor este incert, dar care conține posibilitatea unuia sau a mai multor rezultate negative.

În consecință, îngrijorarea este strâns legată de apariția fricii și chiar a anxietății, dacă intensitatea ei crește până la un nivel clinic. Îngrijorarea este un produs al gândirii noastre cu privire la viitor.

Ea presupune gândirea la un subiect care are sau poate avea consecințe negative pentru tine și pentru care nu există încă o soluție. Metaforic vorbind, îngrijorările reprezintă ceea ce se întâmplă când mintea ta e sufocată de gânduri negative, rezultate incerte sau lucruri care pot merge spre rău.

Componentele îngrijorării

Cercetările privind ceea ce înseamnă îngrijorare patologică au relevat patru componente psihologice majore, cea mai importantă fiind intoleranța la incertitudine.

Celelalte trei sunt: credințele pozitive despre îngrijorare (beneficiile aduse, potențiale rezultate etc.) percepția negativă a problemei / rezolvarea slabă a problemelor și controlul perceput.

Intoleranța la incertitudine

Intoleranța la incertitudine poate fi definită ca tendința de a reacționa negativ la nivel emoțional, cognitiv și comportamental la situații și evenimente incerte, asupra cărora nu avem control sau multe informații.

Mai precis, persoanele care sunt intolerante la incertitudine consideră ambiguitatea stresantă și supărătoare, cred că incertitudinea este negativă și ar trebui evitată și au dificultăți de funcționare în situații incerte).

Daca îți este greu să tolerezi incertitudinea atunci vei gasi multe situații insuportabile deoarece exista foarte multă ambiguitate in viața de zi cu zi, niciodată nu știm ce se va întampla mâine și percepând incertitudinea ca ceva negativ asta duce la stres și îngrijorare sporită.

Incertitudinea nu este neaparat rea, fără surprize în viata noastră, ea ar fi plictisitoare. Și e mai important cum este viata noastră acum, în prezent. Daca ai o incertitudine în legatură cu relația de exemplu nu știi cum va fi mâine, dar poți să te bucuri de ea azi. Sau daca nu știi daca vei găsi un job in viitor te poti gândi ca oportunități noi apar mereu și că poți face ceva azi pentru a obține ceva mâine chiar daca este incert.

Pacienții care atunci când se confruntă cu o problemă, ar prefera un rezultat negativ sigur decât unul incert. Factori care cauzează ambiguitatea:

1. Situații noi de viață. Tendința omului este de a rezolva problemele pe baza experiențelor trecute. În situațiile noi însă, nu există experiențe trecute. Prin urmare, apare întrebarea generatoare de anxietate “oare mă voi descurca?”, întrebare care creează griji. Spre exemplu, dacă ai picat examenul de șoferi, a doua oară vei avea îndoieli.

2. Situații surprinzătoare. Evenimentele de viață neașteptate produc îngrijorare datorită vitezei cu care se întâmplă lucrurile.

3. Situații ambigue în sine. Ambiguitatea lasă loc de interpretări. Noi oamenii avem o tendință genetică spre negativism. Așadar, vom fi tentați să interpretăm ambiguitatea ca fiind un lucru negativ pentru care ajungem să ne îngrijorăm, într-un final.

2. Credințele pozitive și negative în îngrijorare

Așadar, intoleranța la incertitudine apare ca un efect al unor probleme percepute. Ca atare, orientarea problemei poate fi fie pozitivă, fie negativă. O orientare pozitivă este una care implică tendința de a: (a) aprecia problemele ca provocări, (b) persoana să fie optimistă în a crede că problemele sunt rezolvabile, (c) percepe propria capacitate de a rezolva problemele ca fiind puternică și (d) crede că succesul în rezolvarea problemelor implică timp și efort.

3. Controlul perceput în îngrijorare

Control perceput se referă la capacitatea percepută de a influenșa rezultatul situațiilor și evenimentelor. Dacă controlul perceput este mic, va apărea un răspuns anxios, nivelurile scăzute de control fiind legate de nivelurile ridicate de anxietate și îngrijorare.

Un sentiment mai mare de control poate servi la scăderea elementelor ambigue sau amenințătoare ale diferitelor situații, făcându-le mai ușor de gestionat, în timp ce lipsa controlului perceput poate duce la niveluri sporite de îngrijorare.

Mai exact, dacă te consideri competent, capabil de a rezolva potențialele probleme care apar în viața ta, anxietatea și îngrijorările vor fi la un nivel mai scăzut deoarece ai încredere în tine că le poți face față. În caz contrar, te vei simți copleșit de evenimente și vor apărea îngrijorările de tipul “Dacă nu mă voi descurca? Ce se va întâmpla atunci? E prea dificil pentru mine. Nu sunt destul de bun pentru asta..”.

Așadar, putem defini îngrijorarea ca fiind gânduri repetitive care au, de asemenea, toate cele trei caracteristici următoare: (1) gândurile repetitive, ce se referă la un rezultat viitor incert; (2) rezultatul incert despre care gândește persoana este considerat nedorit; și (3) experiența subiectivă de a avea astfel de gânduri este neplăcută.

Distincția dintre îngrijorările sănătoase și nesănătoase

Când e o îngrijorare o problemă? Am prezentat deja principalii factori care determină și mențin îngrijorarea. De cele mai multe ori, produsul rezultat este o combinație între cele două tipuri de factori.

În funcție de cantitatea și calitatea evenimentelor îngrijorătoare (pozitive vs. negative) îngrijorările pot deveni o problemă dacă ele sabotează calitatea vieții, fiind stresați și epuizați fizic și psihic.

Astfel, cu cât îngrijorările sunt mai multe și mai nesănătoase, cu atât ele vor fi mai toxice pentru viața noastră. Totodată, cu cât îngrijorările sunt mai puține și mai sănătoate, calitatea vieții noastre va rămâne la parametri optimi.

Ingrijorările sănătoase ne aduc motivația de a rezolva problemele vieții. În mod cert, toată lumea are griji la un moment dat. Prin urmare, îngrijorarea este un lucru comun, normal. Problema apare când îngrijorările sunt exesive, mai mari decât capacitățile percepute și îți sabotează viața și sănătatea mentală.

În aceste cazuri, e indicat să găsești modalități prin care să reduci volumul și intensitatea îngrijorărilor, precum și modalități prin care să crești calitatea vieții. Identifică dacă îngrijorarea ta este reală sau gândită în termeni nerealiști. Admite faptul că te poți confrunta cu probleme ce nu le poți rezolva acum. În acest caz, îngrijorările respective nu mai au nicio logică.

Dacă vrei să citești tot ebook-ul, o poți face intrând pe site, la secțiunea “Shop”, sau dând click aici.

Îți urez multă sănătate și succes în a-ți combate orice îngrijorare care te apasă și a te bucura din nou de viață!

Lucian Pușcașu

***Dacă nu ai timp de citit, acest articol poate fi parcus și în format video pe YouTube.***

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

4 comentarii la „Scapă de orice îngrijorare! Un material complet pentru a trata îngrijorările”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.