Sari la conținut
Home » Blog » Vindecă-te emoțional folosind terapia cognitiv-comportamentală

Vindecă-te emoțional folosind terapia cognitiv-comportamentală

terapia cognitiv-comportamentală

Terapia cognitiv-comportamentală

La momentul prezent al anului 2023 există peste 200 de forme de terapii validate științific, care mai de care mai intrigante, mai eficiente, mai seductive și mai potente în a rezolva problemel emoționale ale oamenilor. Însă dintre toate acestea, cea care se află în top pare să fie terapia cognitiv-comportamentală, terapie pe care am avut binecuvântarea să o învăț și eu și să o practic în ultimii ani.

Prin urmare, în acest articol voi căuta să te familiarizez cu ceea ce presupune terapia cognitiv-comportamentală așa cum ne-o prezintă literature de actualitate, precum și după experiența mea de terapeut. Speranța mea este ca, dacă în viitor vei dori să faci ședințe de psihoterapie, să te îndrepți către terapia cognitiv comportamentală.

Ce este Terapia Cognitiv-Comportamentală

Terapia Cognitiv Comportamentală se bazează pe un model care pune accentul pe relația dintre gânduri, comportamente și emoții. Având în vedere că există o legătură între cognițiile, comportamentele și emoțiile noastre.

Cognițiile reprezintă gândurile și tiparele de gândire pe care le avem. Emoțiile ne dau experiența subictivă a cum ne simțim, iar comportamentele sunt acțiunile pe care le întreprindem într-o situație specifică. Terapia cognitiv-comportamentală susține că efectuarea schimbării într-o zonă poate duce la schimbări în celelalte.

Astfel că în terapia cognitiv-comportamentală clienții își pot modifica intenționat reacțiile cognitive, comportamentale și emoționale la situații atunci când beneficiază de intervenții adecvate din partea terapeutului.

Terapia cognitiv-comportamentală oferă un nou mod foarte pragmatic de a înțelege problema. Multe persoane încep tratamentul cu percepția că problema lor este imposibil de controlat, deoarece este atribuită fie unor conflicte interioare de care nu sunt conștienți, fie propriei persoane “așa sunt eu, timid și anxios” sau “așa am fost mereu, mai nerăbdător și sensibil.”

Din fericire, terapia cognitiv-comportamentală este concepută pentru a oferi oamenilor un sentiment mai mare de control și stăpânire, ajutându-i să-și înțeleagă problema într-un mod nou și anume prin a pune accentul pe legătura dintre gânduri, emoții și comportamente.

Acest lucru se face printr-un proces ghidat de către terapeut, în care treptat descoperi noi lucruri despre tine, despre cum gândești și despre capacitățile tale de a rezolva problemele cu care te confrunți.

Terapia Cognitiv-Comportamentală este, prin urmare, o abordare de tratament foarte împuternicitoare, deoarece clienții nu sunt pur și simplu „recipiente pasive pentru simptomatologia lor”, ba dimpotrivă au o explicație a problemei lor, au capacitatea de a genera schimbarea și sunt încurajați, în consecință, să își identifice gândurile problematice pe care le au, iar apoi să le schimbe singuri.

Cele cinci elemente pe care se bazează terapia cognitiv-comportamentală sunt: relația terapeutică, disponibilitatea ta de a participa activ la procesul de vindecare, încrederea pe care o ai că terapia va funcționa pentru tine, intervențiile efective pe care le face terapeutul în cadrul ședințelor.

Relația terapeutică în terapia cognitiv-comportamentală

În terapia cognitiv-comportamentală, relația este una de colaborare, de respect și într-ajutorare. Terapeutul nu poate și nu este dator să ajute clientul mai mult decât dorește el să facă asta, la fel cum un terapeut care se implică cu jumătăți de măsură nu va ajunge la rezultatele dorite în timp util.

Unii clienți ar putea intra în terapia cognitiv-comportamentală cu speranța că terapeuții îi vor „vindeca” de problema lor cu puțin efort din partea lor. Cu siguranță nu este cazul pentru acest tip de terapie. Atât clientul, cât și terapeutul lucrează împreună pentru a efectua schimbarea.

Dacă clienții nu participă la propriul tratament, este foarte puțin probabil ca aceștia să vadă o îmbunătățire substanțială a simptomelor lor. Terapeutul nu te poate ajuta mai mult decât îi dai tu voie, prin implicarea pe care tu o depui.

Terapeutul are datoria să fie cald, empatic, susținător și pregătit pentru a îndeplini nevoile emoționale ale clientului, atunci când este cazul. Clientul are datoria de a fi deschis și sincer față de el însuși și față de terapeut atât cât se poate, să fie respectuos și să meargă în direcția pe care o propune terapeutul.

Ca și client, nu e nevoie să îți deschizi sufletul din prima dacă nu te simți confortabil, iar ca terapeut, ai datoria de a vedea această nevoie a clientului tău, să o respecți și să îi creezi climatul emoțional de acceptare și înțelegere pentru ca el să se deschidă mai ușor.

Participarea din partea clienților în terapia cognitiv-comportamentală

Terapia cognitiv-comportamentală își propune să ofere clienților instrumente și abilități cognitive și comportamentale care să le permită să facă față problemei în mod independent, fără ajutorul cuiva, într-un final.

Rezolvarea problemelor și reducerea simptomelor se datorează în mare măsură efortului depus de clienți în dobândirea abilităților necesare și implementarea acestora în consecință. Nu există un remediu magic pentru tulburarea cu care se confruntă, iar clienții trebuie să fie conștienți de faptul că numai prin propriul lor efort se vor îmbunătăți.

Sarcinile pentru acasă

Conform statisticilor, în terapia cognitiv-comportamentală 40% din eficiența este dată de implicarea din partea clienților. Prin urmare, o bună parte din terapie se bazează pe un set de exerciții și sarcini pe care clientul trebuie să le facă între sesiuni. O săptămână are 168 de ore, dintre care doar una este dedicată terapiei. Prin urmare, pentru a genera și menține o schimbare trainică, e nevoie ca clientul să depună eforturi și înafara sesiunilor de terapie.

În terapia cognitiv-comportamentală, sarcinile nu sunt “ca la școală”, unde profesorul îți dă temele și te notează pe ele. În schimb, sarcinile sunt elaborate împreună cu clientul, astfel încăt să fie ceva ce poate fi realizat în direcția și menținerea schimbării.

Încrederea în terapie

Terapia cognitiv-comportamentală este scurtă și limitată în timp. Numărul de sesiuni pentru terapia cognitiv-comportamentală variază de obicei între 12 și 20, în funcție de diagnostic și de severitatea problemei, însă din experiența mea, problemele emoționale severe au fost rezolvate chiar și în 6 și 8 ședințe, dar depinde de la caz la caz. Astfel, îmbunătățirile se pot observa uneori chiar de la o ședință la alta. 

Terapia cognitiv-comportamentală este structurată și directivă. Avem un plan, există o direcție, există o cauză cunoscută pe care o tratăm și mijloace simple și ușor de înțeles prin care rezolvăm ce este de rezolvat.

Intervențiile oferite de psihoterapeut

Intervențiile pe care se bazează terapia cognitiv-comportamentală sunt cele cognitive (care vizează identificarea tiparelor de gândire nesănătoase și înlocuirea cu cele sănătoase), comportamentale (înlocuirea comportamentelor care fac rău cu unele mai adaptabile, care susțin schimbarea) și imageria dirijată (trăirea unor amintiri, ori unor imagini cu încărcătură emoțională pentru a experienția altfel emoțiile.)

Cât despre mine, pe lângă aceste tehnici eu folosesc și altele de tipul metafore terapeutice (simboluri care să te reprezinte), povești (da, uneori îți voi spun povești) și umorul (terapia e un lucru serios, dar asta nu înseamnă că nu poate fi abordat umoristic uneori.)

Devino propriul tău terapeut – Scopul final al terapiei

Oamenii vin în terapie pentru a-și rezolva o problemă, iar în terapia cognitiv-comportamentală se întâmplă acest lucru. Însă noi ne dorim să ducem lucrurile și mai departe. Scopul final al terapiei este, de fapt ca tu să devii propriul tău terapeut.

Să nu mai ai nevoie nici de mine, nici de oricine altcineva. Tocmai de aceea, speranța mea este ca de fiecare dată când cineva pleacă din terapie, să fie atât de dezvoltat personal încât orice problemă pe care ar avea-o, să o poată rezolva singur. Iar dacă se întâmplă recăderi, eu îl aștept înapoi cu brațele deschise.

Idealul de neatins

Scopula cestui blog este de a promova psihoeducația. Prin psihoeducație, fiecare om în parte devine propriul său terapeut. Prin urmare, visez la ziua în care oamenii vor vorbi despre educația emoțională în școli, în familii, între prieteni și în oricare cerc social.

Când se va întâmpla asta, voi avea garanția că nu mai este nevoie de mine, iar eu mă voi retrage cu un suflet plin undeva la țară unde cel mai probabil voi continua să scriu cărți. Cel mai probabil nu voi trăi niciodată acest ideal, dar eu voi continua să lucrez la el prin ședințele de psihoterapie și scrierile de pe acest blog.

Ce spun cei care au lucrat cu mine

Am primit recenzii foarte multe și foarte frumoase în cariera mea de psihoterapeut. Le poți vedea în Google sau pe Instagram

Vrei să faci terapie cu mine?

Dacă consideri că aș fi terapeutul potrivit pentru tine și am competența necesară pentru a te ajuta în provocările tale, poți rezerva o ședință cu mine. Trebuie doar să îmi scrii un mesaj accesând pagina de contact în care să îmi precizezi numele tău și problema cu care te confrunți. Ulterior eu îți voi răspunde și vom stabili o primă ședință. Sesiunile se desfășoară online, cu o durată de 50 de minute.

În caz că în momentul actual din viața ta nu ai resurse, nu te simți pregătit, ai alte priorități, nu pot decât să sper că vei găsi totuși, măcar un singur lucru pe acest website care să te ajute în dificultatea cu care te confrunți. Totodată, îți pot oferi și asistență prin e-mail. Așa că nu ezita să-mi scrii!

Te aștept cu drag!

Lucian Pușcașu

* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebookprecum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*

#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger

E-BOOK GRATUIT DESCOPERĂ-ȚI VOCAȚIA
Sunt de acord să mă abonez la acest blog.
Dacă îți place acest Blog înscrie-te acum în comunitatea educației emoționale Semped și vei primi informații săptămânale prin e-mail. Totodată vei primi cadou eBook-ul "Descoperă-ți și trăiește-ți Vocația"
Vei primi 2 articole gratuite pe săptămână prin e-mail

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *