Da știu. Ideea de “virtuțile morale” pare un concept cam demodat. Am spune că virtuțile morale nu mai există pentru că oamenii nu mai au conduită morală, dovadă fiind situația actuală la nivel global, situație adusă chiar din lipsa de virtuțile morale.
Însă virtuțile morale au există și vor exista în continuare pentru că ele nu depend de persoane pentru a fi puse în practică, iar mai apoi de întreaga societate, ci omul și societatea depinde de ele.
În cele din urmă, căutăm să fim fericiți. Iar fie că recunoaștem sau nu, fericirea nu poate fi atinsă fără virtuțile morale. Putem fura, critica, porni războaie și acumula toate averile pământului, dar sufletul nostru nu va fi niciodată satisfăcut până nu adăugăm puțină virtute în viața noastră. Deci oricâte nenorociri s-ar întâmpla, nu ne vom pierde niciodată nevoia și speranța în ele. Acesta este motivul pentru care virtuțile morale sunt nemuritoare.
Virtuțile morale în stoicism
În stoicism, există patru virtuți: curajul, dreptatea, cumpătarea și înțelepciune, iar oricine o exercită pe una, automat le va simți și pe celelalte. Acestea sunt strâns legate, utilitatea lor fiind în a identifica, separa și a folosi corect ce este cu adevărat bun și și ce este cu adevărat rău.
De exemplu, curajul presupune să știi că zona de confort este mai rea decât disconfortul fizic sau psihologic; cumpătarea implică cunoașterea faptului că sănătatea este mai de preț decât plăcerile de moment și așa mai departe.
Iar ca să ducem lucrurile mai departe, stoicii ne atenționează de faptul că greșim când considerăm că plăcerea este bună; greșit să credem că banii și faima sunt bune; greșit să credem că sănătatea, libertatea și viața sunt bune.
De asemenea, ne înșelăm singuri să credem că opusele lor (sărăcie, dezonorare, boala, sclavia și moarte) sunt rele pentru noi. Argumentul este simplu: nu ne fac rău și nu ne fac nefericiți. Numai viciul face asta, care este singurul rău.
Gândește-te numai. Dacă ai bani și faimă poți face multe lucruri bune într-adevăr. Însă ele te pot și corupe totodată, înrăutățindu-ți existența. Diferența o face cum anume le folosești: apelând la virtuțile morale sau apelând la vicii.
Nu ai cum să faci bani pe termen lung și să ai o reputație curată și admirabilă dacă nu te folosești de virtuțile morale precum înțelepciunea sau cumpătarea. La fel, poți pierde tot dacă ești stăpânit de mânie, iraționalitate și lăcomie.
Tocmai de aceea bogăția, faima ori alte lucruri externe sunt numite de stoici ca fiind „indiferente”, dar “preferabile” dacă conduc spre virtute sau “nepreferabile”, dacă conduc spre viciu.
Virtuțile morale și lucrurile indiferente
Lucrurile exterioare nu sunt complet indiferente în concepția stoică, precum sunt în alte abordări filosofice, cum ar fi cinismul. În timp ce filosofii cinici considerau absolut tot ceea ce este exterior drept indiferent, filosofii stoici adoptau o gândire mai pragmatică, mai apropiată și potrivită de necesitatea vieții cotidiene.
Astfel, stoicii au atribuit lucrurilor exterioare o valoare limitată pentru scopul planificării acțiunilor noastre în lume. Lucrurile exterioare sunt complet indiferente când e vorba de a trăi virtuos și împlinit. Însă este pot fi utilizate în scopul binelui suprem.
Spre exemplu, prietenii și familia sunt lucruri exterioare, dar dacă ai prieteni virtuoși, vei dobândi și tu la rândul tău mai multă virtute și înțelepciune. Banii sunt iarăși un lucru exterior, indiferent, dar ei pot contribui la binefacerea pentru alți oameni, realizându-se astfel idealul trăirii filantropiei stoice.
Prin urmare, stoicul își va dori în primul rând și în mod necesar virtutea și împlinirea binelui, prin perfecționarea caracterului și luarea de acțiuni corecte, gândite cu înțelepciune. Mai apoi, va prefera unele lucruri externe în scopul de a le utiliza tot în folosul virtuții.
Virtuțile morale și valoarea socială
Sunt conștient că ideea de “virtuțile morale” încă poate părea depășită de vremuri pentru că societatea ne arată că fericirea poate fi atinsă doar dacă te realizezi social, ceea ce este o prostie.
Pentru a întări și mai mult valoarea virtuților sociale, stoicii ne demonstrează în șase motive că aderența noastră pentru faimă aduce mai multe costuri decât beneficii.
În primul rând, când ai faimă, vei fi foarte ușor ofensat pentru că vei avea mai mereu pretenții care nu vor fi îndeplinite.
În al doilea rând, va trebui să îți petreci timpul făcând ce vor fanii tăi. Ai o imagine de păstrat nu? Iar asta consumă timp. A face pe plac altora ne deprivează de libertatea de a face pe plac nouă înșine. Astfel, ajungem singuri sclavi.
În al treilea rând, devenim dependenți de părerea celorlalți. Pentru liniștea noastră este mai bine să nu ne pese nici de aprobare și nici de dezaprobare, nici de laudă, dar nici de insultă. În general noi să facem ce este corect și să excelăm în virtute.
În al patrulea rând, părerea altora este în afara controlului nostru, deci trebuie ignorată.
În al cincilea rând, faima nepieritoare, adică cea de după moarte e aproape imposibilă și cu siguranță nefolositoare. Noi abia reușim să îi admirăm pe contemporanii noștri pe care îi cunoaștem și cu care probabil că am și interacționat, ce să mai vorbim de cei morți pe care nu-i cunoaștem.
Totodată, e inutil pentru că nu te poți bucura de glorie dacă ești mort. Astfel Marcus Aurelius ne îndeamnă să ne bucurăm de acest timp, de timpul prezent. Prezentul și tot ceea ce conține el este tot ce contează.
Mai departe, valorile tale sunt cele regăsite în stoicism. Pentru a câștiga admirația celorlalți trebuie să fii un om de succes în viziunea lor, adică să ai succesul conform cu valorile pe care le au ei.
Dacă ei își definesc succesul diferit de cum o faci tu, unde valorile lor diferă de ale tale, de ce le-ai dori aprobarea? E ca și cum ai dori să fii aclamat de fanii basketului când tu ești fotbalist. O astfel de aprobare cu siguranță că nu o vom primi și nici nu ne va fi de folos.
Virtuțile morale îndeplinesc promisiunile valorii sociale
Paradoxul este că, respectând aceste principii, ajungi să fii admirat și apreciat. Persoanelor cărora nu le pasă ce cred alții despre ei se simt bine în pripria piele și mai încrezători în forțele proprii. Drept consecință, sunt mai bine văzuți, iar compania lor e căutată mai des.
Mai departe, stoicii spun să avem grijă la nevoia de bani. După ei, nevoile naturale (cea de apă, de adăpost, de hrană) sunt ușor de satisfăcut și la nivel minim. Însă cele nenautrale, cum este cea de bogăție, nu poate fi saturată.
Mai important, să nu ne corupă bogăția caracterul, noblețea sufletului și liniștea interioară.
Însă dacă ajungi să ai bani, faimă și putere, să le folosești cu înțelepciune în a te bucura de ele. Să conștientizezi că o poți peirde oricând și chiar să practici sărăcia voluntară din când în când.
Astfel că stoicii nu spun că banii sunt un lucru rău, ci necumpătarea și compăcerea în ei. Astfel că îi poți folosi dacă îi ai, dar cu măsură. Băgăția este acceptată atâta vreme cât nu devenim dependenți de ea. Așadar, tot ce propune valoarea socială poate fi cu adevărat atins doar prin virtute.
Concluzie
Virtuțile morale sunt stâlpii caracterului nostru, iar viciile sunt cancerul ce ni-l distruge. Prin urmare, tot ce e în lumea exterioară reprezintă doar unelte de care ne folosim în fucție de ce fel de persoane suntem: morale sau vicioase.
Din păcate, e în firea noastră instinctuală să cădem pradă viciilor. Astfel că suntem învăluiți în vicii, și noi cei din prezent, și cei care erau în viață în timpul stoicii, inclusiv stoicii înșiși.
Singura soluție este să ne creăm o filosofie de viață proprie și să ne ținem de ea cum putem mai bine. Pentru a ne construi o filosofie proprie, trebuie să ne folosim de abordări deja existe, cum e stoicismul. Iar dacă vrei să afli și alte principii, ai un articol aici.
Lucian Pușcașu
***Dacă nu ai timp de citit, acest articol poate fi parcus și în format video pe YouTube.***
* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebook, precum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*
#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger
Fratele meu a sugerat ca mi-ar placea posibil acest site. Avea perfecta dreptate. Aceasta trimitere chiar mi-a facut ziua. Nu va puteti imagina pur si simplu cat timp am petrecut pentru aceasta informatie! Multumesc!
Mă simt onorat că ești aici Anișoara! Să îți fie cu folos! 🙂