Cuvintele au o putere magică în relaţionarea cu oamenii din jur, dar şi în dialogul cu noi înşine. Mai exact, cuvintele rostite au un impact fie pozitiv asupra formării calităţii relaţiilor sociale, dar şi asupra raportării la propria persoană, cum ne vedem şi vorbim cu noi înşine. Astfel, modul în care folosim cuvintele determină dacă vom avea sau nu o comunicare eficientă.
Peste 60% din ziua ta este petrecută comunicând oral. În tot acest timp, ai oportunitatea de a putea convinge, explica, influența, motiva, consilia sau instrui. Poți crea mișcare, emoție și viziune dacă înveţi cum să ai o comunicare eficientă.
Cu cât o persoană este mai iscusită în folosirea limbajului, cu atât va fi mai convingătoare. Oamenii sunt convinşi de cuvintele pe care le folosim. Astfel, printr-o comunicare eficientă vei afecta percepțiile, atitudinile, sentimentele credințele și emoțiile celor din jur. Cuvintele pe care le foloseşti în procesul de persuasiune fac toată diferența.
Oamenii de succes împărtășesc o abilitate comună: folosesc limbajul în moduri care evocă gânduri vii, sentimente și acțiuni în audiențele lor. Prin urmare, vreau ca pentru astăzi să îţi ofer cinci puncte cheie de care să ţii cont pentru a-ţi dezvolta în timp un stil unic de comunicare eficientă prin care să-i captezi şi fascinezi pe oamenii cu care vei avea contact.
1. Funcţia comunicării eficiente
De când ne naştem suntem bombardaţi în mod continuu cu diferite informaţii. Ești copil, creşti, mergi la şcoală timp de cel puţin 12 ani, unde ţi se toarnă pe gât tone de informaţii. Dacă suntem obişnuiţi cu un anume stil vom crede că acela e cel corect. În cazul nostru, că o comunicare eficientă se rezumă la a transmite informaţii. Nimic mai greşit!
Conţinutul informaţional nu e un lucru rău, dar nu e suficient. El reprezintă primul pas în a parcurge un proces de învăţare, indiferent de domeniu. Informaţiile sunt bune, dar ele nu rezolvă problema principală a comunicării, şi anume asigurarea comuniunii între persoane.
La asta se rezumă o comunicare eficientă în primul rând. O comunicare eficientă se bazează pe transmiterea emoţiilor şi nu a informaţiilor, în principal. Fă aşadar apel la latura emoţională a omului şi nu cea raţională.
Când interacţionezi cu cineva, primul lucru pe care el ar trebui să îl simtă este „sunt aici pentru tine, suntem amandoi oameni”, iar abia apoi conţinutul informaţional pe care îl prezinţi. Caută să ai în vedere acest lucru şi să îl exprimi de aici înainte. Va face o diferenţă enormă.
2. Framing-ul cuvintelor
O comunicare eficientă are la bază formularea discursului într-un mod avantajos astfel încât informaţiile să fie prezentate într-o manieră benefică. Mai exact, cum formulăm contextul cuvintelor va determina înţelesul lor. Ideea înţeleasă bine este scopul final al unui discurs. În această direcţie îţi voi oferi două exemple.
Industria aeriană se bazează foarte mult pe framing în oferirea serviciilor. Oamenii ştiu că formularea cuvintelor este esențială în instruirea pasagerilor pentru a reduce panica, în cazuri critice. Spre exemplu, stewardesele vor folosi formulări de genul “în cazul pierderii altitudinii, veţi folosi masca de oxigen” şi nu “în caz că ne prăbuşim”, pentru a explica frumos şi raţional pericolele şi soluţiile posibile, astfel încât să nu trezească sentimentul de panică din oameni.
Odată, în timp ce un avion era pe punctul de a decola, unul dintre motoare a luat foc. Fumul s-a întins, iar pista a fost brusc umplută cu camioane de pompieri. Pilotul a anunţat că ”întâmpinăm ușoare dificultăți”. Bineînţeles, era clar că gravitatea situaţiei numai “ușoară” nu era, însă a folosit framingul inteligent astfel încât să aibă o comunicare eficientă care să nu instaureze paranoia şi panica inutilă în oameni.
Când asculți instrucțiunile însoțitorilor de zbor înainte de decolare, după cum spuneam, ai putea observa alegerea atentă a cuvintelor folosite. Ei vor spune că, în caz de aterizare în apă, să folosiţi perna de sub care va servi drept „dispozitiv de plutire”.
E clar ca lumina zilei că ei de fapt spun: „Dacă ne prăbușim în apă, apucă perna de sub scaun pentru a nu te îneca”. Ei nu te iau pe ocolite în vreun fel, ci doar folosesc o comunicare eficientă raportată la contextul profesional de care aparţin.
Principiul framingului poate fi folosit în orice domeniu. Trebuie doar să te raportezi la context punându-ţi întrebarea “cum fac să sune mai bine ideea ce vreau să o comunic?” Doar încearcă. 🙂
3. Comunicare eficientă persuasivă
O comunicare eficientă are, fără îndoială, şi un caracter persuasiv. Prin natura sa, comunicarea ar trebui să ducă la un anumit rezultat, iar persuasiunea influenţează şi ghidează comportamentul persoanei cu care vorbeşti, determinând-o să ia acţiuni specifice.
Spre exemplu, cuvintele au o influență puternică asupra modului în care ne amintim anumite detalii. Într-un studiu din 1979 realizat de Elizabeth Loftus, nişte inculpați au fost întrebați despre accidentul comis în două modalităţi diferite.
Primul grup a fost întrebat cât de repede a condus atunci când „s-a izbit” de cealaltă mașină, spre deosebire de al loilea care s-a „lovit” de cealaltă mașină. Astfel, în cazul primului grup s-au raportat viteze mult mai mari.
Într-un alt studiu, subiecții au fost întrebați dacă au dureri de cap „frecvent” sau „ocazional” și de câte pe săptămână. Cei care erau intervievaţi cu cuvântul „frecvent” au raportat 2,2 dureri de cap pe săptămână, în timp ce cei intervievaţi cu cuvântul „Ocazional” au raportat doar 0,7 pe săptămână.
Într-un alt studiu, un grup de indivizi a fost întrebat dacă crede că Statele Unite nu ar trebui să permită discursuri publice împotriva democrației, în timp ce un alt grup a fost întrebat dacă crede că Statele Unite ar trebui să interzică discursurile publice împotriva democrației.
S-ar putea crede că răspunsurile ar fi similare, deoarece acestea conduc în același punct. Totuşi, din cauza cuvântului “interzice”, oameni au răspuns mult mai pozitiv la ideea de a audia discursurile, faţă de primul caz.
4. Personalitatea individului
O comunicare eficientă ţine cont de caracterul şi personalitatea unică a interlocutorului. Fiecare om e un produs unic al experienţelor trăite într-un anumit context socio-cultural. Cuvintele cântăresc diferit de la persoană la persoană. Dacă vrei să ai o comunicare eficientă, trebuie să te pui în pielea individului din faţa ta şi să înţelegi cum vede el lumea.
Există multe cuvinte care sunt încărcate emoțional și reprezintă valori diferite pentru diferiți oameni. Aceste cuvinte îi pot determina pe oameni să acorde atenție mesajului tău. Trebuie să te întrebi ce semnificație are mesajul pentru ei.
Cuvintele potrivite vor picta imagini diferite pentru persoane diferite, deoarece modul în care definim cuvintele este bazat pe sistemele noastre de credințe, experiențele noastre trecute și rolurile noastre sociale.
Credințele pe care le deținem despre un cuvânt vor dicta acțiunile noastre și modul în care răspundem. De exemplu, unele culturi consideră moartea ca o sărbătoare a vieții; alții văd moartea ca pe o tragedie. Întreabă-te aşadar ce valorizează persoana din faţa ta şi conturează-i în minte un tablou specific care să faciliteze înţelegerea mesajului transmis, asigurând o comunicare mult mai eficientă.
5. Orice act de comunicare eficientă este simplu
Claritatea este de o importanță primordială atunci când convingi. Încercările tale de convingere sunt inutile dacă nu ești clar înțeles. E uşor de intuit că simplitatea este preferată complexităţii. Odată ce ai spus un lucru, este spus, iar uneori e greu de dat înapoi dacă nu comunici bine mesajul. Nu ne rămâne decât să sperăm că vor fi interpretate corect de prima dată când sunt auzite.
Din pacate, cuvintele rostite pot fi interpretate greșit. Prin urmare, vor sabota o comunicare eficientă cum ne dorim. Astfel, regula ar fi să utilizezi un limbaj simplu, direct și concis, mai degrabă decât să arăţi cât de elocvent eşti în vorbire. Mai mult, este posibil ca uneori chiar tu să te pierzi într-un limbaj mult prea complex şi să nu oferi corect punctul tău de vedere.
Cu cât sunt mai avansate și mai complexe ideile tale și structura propoziției folosite, cu atât este mai greu să-ți urmezi linia raționamentului. Nu doreşti ca publicul să aibă povara de a înțelege ce vrei să spui. Înțelegerea ar trebui să fie ușoară. Atunci publicul tău ar fi mai deschis la mesajul transmis.
Concluzie
În concluzie, ţi-am prezentat cinci atribute ale comunicării eficiente, pentru a avea mai mult succes social, personal şi profesional în interacţiunile cu apropiaţii tăi. Funcţia principală a comunicării este de a asigura comuniunea dintre oameni şi nu a transmite informaţii în mod rigid.
Foloseşte-te de framingul cuvintelor pentru a forma mesajul în forma în care tu doreşti pentru a căpăta un caracter persuasiv. Ţine cont de personalitatea individului şi de cum percepe el realitatea exterioară când îi comunici ceva. Totodată, nu uita să păstrezi simplitatea în actul comunicării.
Acest articol ţi-a prezentat principalele funcţii care construiesc o comunicare eficientă. Dacă vrei să ducem lucrurile şi mai în profunzime şi să înţelegi puterea cuvintelor specifice, o poţi face chiar acum citind a doua parte a acestui articol chiar aici.
Lucian Puşcaşu
* Dacă ți-a plăcut acest articol, abonează-te la newsletter pentru a primi săptămânal informații suplimentare prin e-mail. Totodată, nu uită să acorzi un Share acestor randuri pentru a vedea și prietenii tăi ceea ce citești, un Like paginii de Facebook, precum și un Follow pe Instagram, pentru a rămâne în contact cu viitoarele postări de pe blog. În cele din urmă, materialele psihoeducaționale sunt livrate și în format video, prin platforma YouTube. Așadar, te invit să ne vedem și acolo, abonându-te la canal.*
#dezvoltarepersonală #psihologie #psiholog #psihoterapie #psihoterapeut #semped #sănătateemoțională #sănătatemintală #psihoeducație #psihologiepozitivă #dezvoltareprofesională #blogger